978-87-03-08532-6

Pyh, siger den lille Bamse

Forfatteren og radio- og tv-produceren Thomas Winding er måske et menneske, som de fleste forbinder med, at være fortæller-stemmen bag de danske udgaver af Emil fra Lønneberg og Alfons Åberg.

Thomas Winding var meget andet end, at have en fabelagtig fortæller-stemme, han har nemlig også udgivet flere bøger, herunder den illustrerede børnebog ”Pyh, siger den lille Bamse”.

Som man næsten kan gætte ud fra titlen, så er der tale om en bog rettet mod mindre børn.

Handlingen kort fortalt:

De store bamser flytter rundt på møblerne i huset og bliver enige om, at nu hvor de alligevel er i gang med at flytte rundt, så kan de jo lige så godt flytte rundt på klaveret også. Husets lille bamse siger ikke så meget til at hjælpe, faktisk er den lille bamse ret tavs i hele processen med at flytte rundt på møblerne. Faktisk siger den lille bamse heller ikke noget til, at de store bamser smasker når de spiser og snorker når de sover. Det eneste den lille bamse får frembragt i slutningen af bogen er et fattet ”Pyh, hvor vi SLÆBER”, det sagt lige inden alle bamserne lægger sig til at sove for natten efter en lang dags arbejde i huset.

Man kan med god ret påberåbe sig, at der ikke er meget handling i denne lille, korte bog. Det er en meget enkel fortælling, der set med voksenøjne kan virke lidt kedelig og forsimplet. Set med et lille barns øjne er det en anden sag, her er der nemlig tale om en fortælling, der er overskuelig og som ikke tager så lang tid, at man som lille barn mister tålmodigheden og ikke gider læse mere bog. Der er så at sige tale om en god og fornuftig begynderbog for forældre, der stille og roligt gerne vil introducere deres børn for bøgernes verden.

”Pyh, siger den lille Bamse” er en kort bog med store illustrationer og meget korte og enkle sætninger. Det er en hurtigt læst bog, som er sød og fungerer som en ideel begynderbog for meget små børn.