Pigen med det regnvåde hår af Teddy Vork

af d. 14. august 2023

258

2023

9788794164207

13 årige Gustav bor sammen med sin far på tredje sal i en lejlighed. Hans forældre er lige blevet skilt, og hver anden uge er han hos sin mor. Da han en dag kommer hjem fra skole, står der en drivvåd pige på første sal, hun siger ikke noget, står bare med hovedet klistret ind mod en dør. Det går efterhånden op for Gustav, at der er noget helt galt med pigen, hun hører ikke til i opgangen, og det mærkelige er, at hun ikke altid er der, og når hun pludselig dukker op igen, står hun foran en ny dør, det er som om hun leder efter noget.

Da hun en dag tager fat i Gustav tager angsten overhånd, og han bliver mere og mere bange for at komme hjem og flygter over til sin mor.

Pigen med det regnvåde hår er ikke første værk til børn og unge fra Teddy Vorks hånd, det er dog første gang jeg læser en af dem til den målgruppe. Jeg får ikke læst så mange ungdomsbøger, måske derfor jeg fandt den lidt lang og ind imellem lidt for gentagen, for en voksen. Jeg er ret sikker på at de unge absolut ikke finder den for lang, jeg må da også indrømme, at da jeg var færdig med bogen, kunne jeg godt tænke mig at høre mere om, hvordan det går nu. For Gustav får hurtigt hjælp fra vennerne Elijah og Becca, der går i gang med at lege detektiver, prøver at finde ud af, hvem pigen er.

For helt normalt er det jo ikke. Det tror jeg nok man fornemmer ud fra Christian Guldagers fede forside, der leder tankerne hen på de stakkels piger fra film som The Ring og Forbandelsen, som jeg virkelig ikke håber, at de unge læsere har set!

Samspillet mellem de tre venner er flot beskrevet, og ikke mindst den spirende kærlighed mellem Becca og Gustav, tvivlen og det desperate håb som man vil nikke genkendende til fra sin egen pubertetstid. Ligeledes gemmer der sig også en fortælling om skilsmisse i baggrunden, nogen gange smertefuldt set fra Gustavs synspunkt, hans fornemmelse af at svigte den ene forældre eller at skulle gøre noget for ikke at såre en af parterne. Av det gør ondt at læse nogen gange.

Men mest af alt er det en effektiv gyserhistorie, og selvom Gustavs ture ind af døren og op i opgangen kan virke gentagende, så er det de episoder der virker stærkest i bogen, er pigen der i dag eller kan han ånde lettet op? Det gør det jo heller ikke bedre at han er mørkeræd. Og man skal huske på, at der i huset naturligvis forefindes den obligatoriske mørke, klamme kælder, det uhyggelige loft, de uendeligt irriterende kontakter, der gør at lyset går ud efter lidt tid, og så selvfølgelig et par skumle beboere.

Det er rigtig fed gys for unge, for Vork skriver som vanligt godt, og med stor indsigt i unges liv og tankegang. Jeg er vild med at bogen foregår i hans hjemby, Esbjerg, og jeg fornemmer der er nogle træk fra novellen Find Ulla fra Ubuden, men måske tager jeg fejl.

Calibat har mange udgivelser bag sig, og jeg har læst flere af dem. Det er ikke et forlag der gør meget i at informere, lave pr og yde baggrundsstof til deres udgivelser, prøv bare at kaste et blik på deres hjemmeside, men sikke mange interessante udgivelser.

Til gengæld kan man følge forfatteren på de sociale medier og der blive oplyst om, at bogen faktisk er meget personlig, og også bygger over et uopklaret mord i Esbjerg i 70’erne.