af d. 17. juni 2014

257

1961

1-121-4072

La peste

2.udgave

“Pesten” udkom i 1947 (på dansk i 1948), og er skrevet i krigens skygge. “Pesten” blev i anledningen af 100-året for Albert Camus’ fødsel, nyoversat til dansk af Hans Peter Lund. Denne anmeldelse beror på nævnte oversættelse.

Først er det rotterne der dør i tusindvis. Senere spreder det sig til menneskene i den algierske havneby Oran. Pesten har ramt byen, og både den og alle dens indbyggere, sættes i karantæne og isoleres fra resten af verden. Som månederne går i den dødsdømte by, ændrer befolkningen sig. Ligegyldighed, personlig isolation, løssluppenhed og udnyttelse, træder frem på scenen. Med døden som daglig følgesvend, og en evig trussel der hænger over den enkelte, bliver mennesker til noget andet end de var. Eller også har de hele tiden været sådan, under overfladen. Og den dag sygdommen har hærget færdig, og byens porte atter åbnes, hvem er de da, de pestramte?

I “Pesten” følger vi den lokale læge Rieux’s kamp mod pesten. Bogens fortæller, der indimellem bryder ind i beretningen med forklaringer på dette og hint, bringer os ind under huden på lægen, og dem der står ham nærmest.

Det første der slog mig var sproget. Hvor har sprog og fortællestil dog ændret sig meget siden 1947. “Pesten” er ikke noget man upåvirket pløjer igennem. Alene det gamle sprog tvinger læseren ned i hastighed – og “Pesten” skal læses langsomt. Der er så meget indhold, og så meget dybde i Camus, at bogen nødvendigvis må læses mange gange, for at få det hele med. Samtidig er disse dybder nogle steder så voldsomme, at man som læser næsten for ordforstoppelse. Nogle steder giver Camus sine karakterer lov til at gennemføre en monolog der strækker sig over adskillige sider. Det var for meget for denne læser. Jeg fór simpelthen vild i de mange ord.

“Pesten” er en stor læseoplevelse. Men da der ikke er tale om en metervarekrimi til strandbrug, skal man sætte tid af til det, og forberede sig på at blive klogere på livet og menneskene. Gør man det, er det suverænt.

Lån bogen på Bibliotek.dk – der findes en nyere udgave her fra 2012.