Pausebogen af Mette Norrie

af d. 13. september 2022

207

2022

978-87-970356-2-7

Hvordan beskriver man en bog som ikke er en bog? Hvordan beskriver man en pause i livet? En pause kan være så mange ting. Den kan være kort, lang, akavet, fantastisk, nødvendig, frustrerende og meget andet. Men her får du serveret pauser set fra flere vinkler. Set fra en lyrisk vinkel som først kan være svær at forstå, men når man så lader det bundfælde så er det ganske simpelt.

En pause er hvad vi alle kender og alle har brug for. Det er noget vi alle har et forhold til. Og her kan man de de små stregtegninger samtidig få en vinkel på de pauser som man måske ikke altid opfatter som hverken positive eller negative. Men som blot er.

Det er et virkelig flot og enkelt værk, som samtidig er meget sigende og udtryksfuldt. De næsten tome sider og de få linjer, giver hjernen noget at arbejde med og efterlader et indtryk som man ikke kan sige sig fri for. Ikke mindst giver det en nogen ideer om at pauser nogen gange er noget vi slet ikke opdager, men som i den grad alligevel er til stede. Det er virkelig smart tænkt af forfatteren/kunstneren bag værket, for hun fanger ens opmærksomhed med de allermest simple ord og streger. Og det virker virkelig. Jeg har gentagne gange vendt tilbage til værket, for jeg finder selv en ro i at “læse” om de små pauser af flere omgange, skaber min egen pause ved at hive fat i værket. Og det er jeg sikker på andre også vil kunne. Virkelig et værk som har meget at fortælle, selvom det kun omhandler pauser og ikke har det store indhold.

Samtidig er værket ret stilfuldt og man glæder sig lidt over den enkle måde som man får forklaret både sammenhængende pauser og de helt små og næsten utydelige pauser. Livet rummer det hele men vi opdager det måske ikke altid. Så kan værket her minde os om det.