Slænget og regelrytteren fra djævleøen af Kim Risør

af d. 15. februar 2022

160

2022

9788775753546

1 udgave 1 oplag

For tredje år i træk er der kommet en bog i rækken om de fire venner i byen Huleby på den jyske højderyg. Alfahannen Dunner som styrer gruppen bestående af Pjevs, Spørger-Jørgen og  Score-Kaj, og for den sags skyld styrer Dunner også den lokale sherif, alias den lokale landbetjent Arne Jensen. Det er derfor noget nær en katastrofe da sheriffen bliver ringet op af vicepolitimester Jokumsen, der i lyset af de politiske vinde om decentralisering, mener at Huleby godt kunne trænge til at få tilført lidt ekstra ressourcer i form af en ekstra betjent fra København. Dunner ser jorden skride under sig, og han og vennerne går i gang med at se om de kan finde noget snavs på betjent Viggo Malvorsen, hurtigt døbt Alvorsen i folkemunde. Ved fælles hjælp lykkes det slænget at skabe et dårligt omdømme for Alvorsen, men da ham bliver slået ned vender vindene og fjende bliver til ven…..for en periode.

Som de to første bøger er tonen i serien om slænget humoristisk, og Kim Risør leger med det danske sprog og de talemåder mange af os bruger uden at reflekterer særlig meget over det. Personerne i bogen er alle typer, som de fleste er stødt på gennem livet, nok lidt mere kalkeret og satirisk fremstillet end i virkelighedens verden. Men jeg har flere gange under læsningen fåret flashback til, personer og oplevelser jeg har haft og som intet har bed bogen at gøre, det har for eksempel været de gamle fiskere på havnen i Fjellebro eller skærsliberne i Korsør dengang jeg var ung. Lidt skæve eksistenser der med deres livserfaring havde meget god lommefilosofi at dele ud af. Slænget og Hulebys beboere, er også lidt skæve og drager deres konklusioner af verden, som ser lidt anderledes ud når man ser det hele lidt fra oven, på den Jyske højderyg….. og mon ikke de er lidt mere klarsynet og i jordforbindelse end mange Køvenhavnere. Personligt holder jeg meget af slænget, og synes det er dejligt ind i mellem at læse en satirisk og humoristisk bog, der under den lette overflade også har meget at byde på.

Kim Risør, der arbejder som uafhængig rådgiver, er lidt af en nysgerrig livsnyder af natur, og det afspejles i han forfatterskab.

I hans bøger Forbundne kar (2016), Tigger (2018) og Til kamp for Moder Jord (2020) er udgangspunktet, at der – udover god og spændende underholdning – skal være noget at reflektere over som læser. I den humoristiske serie om Slænget er tidligere udkommet: Slænget og Ulvetimen (2020) samt Slænget og den usynlige trussel (2021).