På fjendtlig grund Af Lesley Horton

af d. 6. september 2010

333

2009

978-87-7955-218-0

On dangerous ground, oversætter: Torben Nilsson

Politikerne i Bradford har den holdning at der ikke findes børneprostitution i deres by. Men pludselig myrdes flere unge piger og de har tilknytning til prostitution og meget tyder på at de er myrdes af samme gerningsmand. Kriminalkommisær John Handford trækkes modvilligt ind i efterforskningen fordi hans chef pludselig bliver knyttet til mordet på den ene pige. Det er dog ikke omkostningsfrit at skulle undersøge sin egen chef og det giver nogle konflikter også med Johns makker Ali. De er dog begge samvittighedsfulde politifolk og knokler løs med at opklare den spegede sag inden flere unge prostituerede må lade livet for den seriemorder, som medierne kalder Skraldesæksmorderen. Efterforskningen bevæger sig i mange retninger og viser pludselig i retning af flere af byens anerkendte borgere.

Undervejs i handlingen følger man skiftevis efterforskningen og en meget ung prostitueret pige, som mod sin vilje er havnet i dette brutale miljø. Det giver en spændende afveksling i bogen, og øger spændingen så bogen er svær at slippe. Samtidig får læseren et godt indblik i de gennemgående personer i bogen, det er nogle rigtig gode personbeskrivelser, som fint beskriver baggrunden for de forskellige og hvorfor de handler som de gør.

En lille kritik har jeg dog, det er ikke helt gennemtænkt når læseren kan gennemskue hvem morderen er før politiet i bogen! Som læser vil jeg overraskes på det punkt, for det øger spændingen, når ikke det er så gennemskueligt. I øvrigt er morderens karakter ikke gennemført nok til slut, det gør slutningen lidt flad og utroværdig.
Men trods disse kritikpunkter, så synes jeg simpelthen det er en super spændende krimi, som jeg varmt kan anbefale.