352

2009

978-87-02-07098-9

The brief wondrous life of Oscar Wao

OBS: Denne bog er endnu ikke udkommet på dansk og er derfor blevet læst på originalsproget – dvs. engelsk.

Oscar Wao er en helt ny roman fra i år (2008), der netop også har vundet den prestigefyldte Pulitzer pris. Er det fortjent? Bedøm selv: Jeg kan hvert fald ikke.

”The Brief Wondrous Life of Oscar Wao” er skrevet af Junot Diaz, som er en amerikansk Dominikaner (hvis dét er et eksisterende begreb.) Derfor foregår handlingen også på Den Dominikanske Republik, som man (i hvert fald undertegnede) ikke vidste meget om: En vilter, varm ø med al slags grusomhed og skønhed. Hovedpersonen, Oscar, er oprindeligt Dominikaner, men skifter mellem at bo i staterne og hans hjemstavn. Han er en fed, uappetitlig dreng/mand med stor kærlighed til litteratur, og han drømmer om at blive den nye Tolkien. Fortælleren er en person, der selv er en del af Oscars livshistorie, og som man bliver introduceret for senere i historien. Man læser om Oscars mors og søsters skæbner; moderens tid under Trujillostyret (som fortælleren beretter om med stor subjektivitet og humor), der på brutal vis ødelagde livet for de dominikanske indbyggere – man læser om livet for Oscars søster, forholdet til den ødelagte mor, som har gennemgået en for os ubegribelig skæbne. Og midt i alt dette har vi … Oscar! Utilpasse Oscar, hungrende, håbløst forelsket i alt kvindeligt på to ben, som til sidst vil være altafgørende for ham.

Handlingen er svær at genfortælle og kan umiddelbart (når jeg læser det igennem) lyde dumt. Men det er det ikke. Dette er en original bog med en interessant fortæller, der indhyller bogen i en særlig stemning af grusomhed, smerte og skønhed mikset med en kæk, “gade-smart” humor. En rigtig god bog, som jeg egentlig har svært ved at beskrive eller nedfælde med ord. Men 5 stjerner må være dét eneste rigtige.

Jeg kan gengive 3 anmeldelser fra henholdsvis New York Times, Observer og Walter Mosley (amerikansk forfatter):

“Så original at den kun kan beskrives som Mario Vargas Llosa versus Star Trek møder David Foster Wallace møder Kanye West. Sjov, smart og ivrigt observeret. En bog, der klart etablerer Junot Diaz som en vor tids mest særprægede og uimodståelige nye stemmer.”

“At skrive så godt er noget vi oplever en eller to gange i én generation.”

“Et mesterværk om vores nye verden, dens myter, forbandelser og forheksende kvinder. The Brief Wondrous Life of Oscar Wao er strålende med de hårde liv, for dém, der forlader og dém, der står bagved – en ophidsende hymne om kampen for at trodse knoglebrækkende historie med ordinær og ekstraordinær kærlighed.”