Nogle dage elsker hun mig mest af Mette Jensen Hayles

af d. 2. november 2017

658

2017

978-87-02-23466-4

Hold da op en kleppert. Mange sider, mange detaljer, lang historie. Der er meget at forholde sig til. Men når man først kommer i gang så glider det nogenlunde. Den fangede mig aldrig hundrede procent, men i sig selv er romanen ganske velskrevet. Det tog mig lidt tid at komme i gang med den og sandelig også at komme igennem den, for selv om den er spændende så er det ikke en roman jeg lige formåede at læse ud i en køre.

Romanen handler om Ernst. Ernst lever det liv som mange vil mene er næsten perfekt. Smuk og sød kone, børn, et godt job og der mangler ikke noget. Men Ernst drikker og det ville han gerne kunne gøre noget mere og uden afbrydelser. Ernst ved godt det ikke er smart eller sundt men han gør det nu alligevel og han er på nogen punkter blind overfor de konsekvenser et sådan misbrug kan føre med sig.

Det er en roman der går tæt på et menneskes liv og beskriver ting helt ned i detaljer. Det er rørende og frustrerende at være vidne til både det selvbedrag men også den nedadgående spiral som hovedpersonen forårsager. Og har man som læser selv haft pårørende med et misbrug så er den hård at læse, men også forløsende. For der er faktisk en anden vej og der er hjælp at hente, inden det når derud hvor selvmordet lurer lige om hjørnet.

Vil efter at have læst romanen, ikke mene det er en historie for alle. Der skal noget overskud til før man lige går i gang med den her bog. Men jeg syntes man skal prøve. For der er nogen gode pointer og man bliver klogere på en del ting undervejs, hvis man ikke forsøger at overfortolke alting. Selve historien er nemlig ret ligetil. Og det fungerer. Det er faktisk en rigtig god bog som godt nok kræver ro til at komme igennem den, men den kan bære det og man husker den bagefter. Så det er anbefalelsesværdigt.

At jeg alligevel ikke er helt op og ringe er fordi jeg personligt vil mene, at samme historie kunne fortælles på færre sider. Det er så en smagssag, men for mig, blev den lidt lang.