Next af Michael Crichton

af d. 23. august 2008

334

2008

978-87-7714-871-2

Next

Michael Crichton giver i ”Next”, hans nyeste bog på dansk, læseren et indblik i en forskerverden der har sat profit frem for etik. I en mosaik af historier, der fletter sig ud og ind af hinanden møder man den lille mands kamp mod medicinalindustrien og møder et gråt landskab af etiske dilemmaer. Hvem ejer ens celler hvis et firma har taget patent på dem? Og kan man udnytte dem kommercielt hvis det er til almenvellets bedste?

Crichton giver, som han plejer, et indblik i en verden af forskere og advokater, som er nået meget længere end offentligheden har kendskab til. Historien udspiller sig gennem flere hovedpersoner, der hver især spiller en rolle i kampen om det menneskelige genom. En mand der ved et uheld indsprøjter gen-vaccine i sin storebror. En mand der bliver eftersøgt fordi hans celler producerer et meget kostbart stof. Og en videnskabelig verden der vil gøre alt for at sikre sig retten til de menneskelige gener.

I ”Next” bliver det hele dog ret søgt når der bliver skabt en talende abe, som næsten kan forveksles med et barn, og når “de onde” bare er lidt for onde.

Det hele bliver smurt godt og grundigt ind i en form for soapopera alá Berverly Hills 90210, hvor alle har et forhold til alle og hvor der bare er alt for mange underskønne kvinder og oversavede jagtgeværer pr. kvadratmeter. Jeg synes Crichton har gjort det langt bedre med ”Jurrasic Park”, ”Timeline” og ”Congo”, som jeg hellere vil anbefale, hvis man vil snuse til forfatterskabet.

Bogen sætter dog tanker i gang om genmanipulation og hvilke konsekvenser det muligvis kunne have for vores verden og for vores medmennesker. Patenteringen af det menneskelige genom er ikke helt uproblematisk, for hvordan kan man eje gener der eksisterer i mennesker?