af d. 24. januar 2019

104

19 november 2018

9788711568880

Mogens og Mahdi Forever

Endnu en hylemorsom tegneserie fra et prisbelønnet makkerpar

Kim Fupz Aakeson, som vi kender for blandt andet Vitello-bøgerne, er tilbage med endnu en tegneserie til de lidt større børn. ‘Mogens og Mahdi forever’ er anden  bog i serien om de to bedste-venner. Den er endnu engang illustreret af den hamrende dygtige Rasmus Bregnhøi. Makkerparret har modtaget Skriverprisen for den første bog om Mogens og Mahdi i 2016 og lur mig om ikke også denne vil vække begejstring.

Gennem 11 små tegneserier møder vi Mogens og Mahdi i hverdagssituationer, som er højaktuelle for børn i 8-12 års alderen. Vi oplever delebarns-problematikker, kulturmøder, sociale medier og teenage-’problemer’ og helt igennem totalt nedern mødre, skildret gennem øjnene på de to unge gutter, på en aldeles humoristisk måde. Den er altså hamrende aktuel og en lille bid samfundssatire for børn

Mogens og Mahdi er ud over at være to helt almindelige drenge også repræsentanter for to kulturer, og viser hvor almindeligt og (u-)problematisk det er for børn i dag at lade venskaber spire og gro i mødet mellem kulturer og lægger sig derfor i kølvandet på stimen af børnebøger om netop dette emne som Manu Sareen er kommet med (blandt andet bøgerne om Iqbal-Farooq).

Som I nok kan regne ud er jeg ret begejstret. Og jeg er faktisk mere begejstret for denne end for den tidligere bog om med samme hovedpersoner. Denne tager fat i nogle lidt dybere emner og lægger op til samtale mellem børn og voksne. Den giver stof til eftertanke på både en underfundig, men også meget ligetil måde. Det er altså topklasse børnelitteratur. Det kan faktisk godt være de voksne ikke helt forstår hvad der står i den, for det er jo bare nice og sweet det hele, men aldersmæssigt vil jeg sige bogen egner sig til højtlæsning fra 7-8 års alderen og til selvlæsning fra 8-12 års alderen. Jeg har læst den med henholdsvis 8 årig og 12 årig og begge syntes den var rendyrket underholdning.

Ja Mogens og Mahdi er helt klart tilbage, som der også står bag på bogen.

Bogen er blevet godt modtaget og har fået gode anmeldelser i bladene. Og jeg følger trop og giver den gerne 5 ud af 5 stjerner.