Mørkt lyser natten af Eva Botofte

af d. 16. august 2022

389

2022

9788794229463

1 udgave

Vi følger kriminalassistent Maria Lind der efterforsker to drenges død. Umiddelbart har de to sager ikke meget med hinanden at gøre, men efterhånden som efterforskningen skider frem er der tråde der fører dem sammen. En af de tråde er Maria Lind selv og hendes fortid. Men jo mere hun føler hun er en del af spillet, jo svære får hun det med sine kollegaer. De tror ikke rigtigt på hende og betragter hende som lidt sær, og hun fornemmer klart at de taler bag ryggen af hende. Først da sagen er ved at løbe helt af sporet, erkender de at hun havde ret, men det ændre ikke deres kvinde syn.
Det er en god handling, idet der er flere planer i bogen. Dels selve krimien, men også en beretning om en opvækst der har sat spor i livet mange år frem, samt et ikke så flatterende kvindesyn i en mandeverden.
Jeg havde voldsomt svært ved at komme i gang med bogen, og måtte flere gange lægge den fra mig, selv om den sprogligt er godt skrevet, så fængede den mig ikke. Men da jeg endelig fik taget huld på den, skal jeg lige love for at den foldede sig ud, især den sidste halvdel af bogen er psykologisk stærk. Efter endt læsning giver starten også meget mere mening, men jeg kunne godt have ønsket at bogen ikke var helt så træg i begyndelsen. Mit helheds indtryk er dog at det er en god som jeg helt klart kan anbefale.
Eva Botofte (1960) er cand.mag. i kunsthistorie, litteraturvidenskab og sprog fra Århus Universitet, KU samt Freie Universität i Berlin. Hun har tidligere skrevet digtsamlinger, novellesamlinger og ultrakorte prosatekster på dansk og engelsk. Hun er medlem af Danske skønlitterære Forfattere. Udover at skrive beskæftiger hun sig med fotografi, tegning og skulptur.
Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Brændpunkt, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.