Min kamp for at blive kvinde af Sasha Louise Sprange og Maren Swart

af d. 7. oktober 2021

264

2021

978-87-7339-059-7

Min kamp for at blive kvinde

Forfatteren fortæller her sin egen historie. Hun er født som dreng og voksede op som Christian. Hun har altid følt sig anderledes og haft svært ved at identificere sig i rollen som dreng og senere mand. Og med en opvækst i et ustabilt miljø med forældre der drak og sloges så er det ikke de nemmeste vilkår at leve under. Og det bliver ikke nemmere med tiden. Da puberteten rammer og man skal forholde sig til om man er til det ene eller det andet køn, kærester med mere, bliver det rigtig svært og i perioder har hun i sin rolle af Christian forsøgt at gøre det “normale”. Senere bliver det de homoseksuelle forhold der udforskes, men der er altid en snert af noget dysfunktionelt. Det hele vender ikke fra den ene dag til den anden, men efterhånden som det lykkedes at blive transformeret til det køn hun selv føler sig som, kommer der en større forståelse og ro ind i Sashas liv. Der er op og nedture, indlæggelser på psykiatrisk afdeling og nogen hårde møder med omverdenen. Men hun begynder at føle sig som en hel person. Det er en hård kamp som man som læser får stor empati for. Og det virker både barskt og sårbart at få hele historien fortalt her i bogen. Men ikke desto mindre så er det en interessant bog og forhåbentlig kan den hjælpe unge eller andre som føler de er vokset op i en forkert krop.

Bogen er velskrevet og fængende. Det giver mest mening at læse den hvis man har problemstillingen tæt inde på livet selv, er pårørende til en eller blot gerne vil forstå det lidt bedre. For medierne i dag tegner jo også et billede af dem som ønsker at skifte køn og det er gerne nogen helt andre og knap så personlige historier man der får, hvor her der kommer man helt tæt på og ind bag ved så man nemmere kan sætte sig ind i hvad det vil sige at vokse op og føle sig så forkert.

Det er en meget hård men også en meget relevant fortælling som samtidig efterlader et indtryk de rer yderst tankevækkende. For man kan ikke lade være med at reflektere og lige tænke lidt over om ens eget køn og seksualitet føles rigtig. Så det er flot og specielt, da man som læser pludselig bliver konfronteret med noget man måske aldrig ellers har skænket en tanke.