af d. 29. september 2016

335

2016

978-87-638-4497-0

Mine till midnight - Oversat af Signe Lyng

1. Udgave

“Min indtil midnat” er første bind i Lisa Kleypas nye serie “Hathaway”. Den handler om Amelia Hathaway og hendes 4 søskende. Den fattige og forældreløse søskendeflok har fået en ukendt arv, hvilket rykker dem op i samfundsniveauet til de aristokratiske rækker. Leo, der er den ældste i flokken, bliver arving til godset Ramsay og får titlen Lord Ramsay. Desværre ændrer denne titel og arv ikke på meget, da de til deres rædsel opdager, at Ramsay godset er i en ubeboelig tilstand og kræver en grundig istandsættelse. Trods Amelia er den anden ældste, er hun dén, som fungerer som rygrad for både Leo og de 3 yngre søstre. Hun tilsidesætter sine egne behov og vægter familiens velvære højere end sig selv. Hun er ikke vant til at være afhængig af andre, men dette bliver der lavet om på, efter hendes gentagne tilfældige møder med den rige og smukke Cam Rohan, der har sigøjnerblod i årene.

Lisa Kleypas har før udgivet serien “Wallflower” bestående af 4 bøger, som jeg vil tildele 5 stjerner til hver. Jeg er helt forgabt i den serie og husker at have læst serien færdig på blot få dage. Bøgerne var indbegrebet af genren ‘historisk roman krydret med erotik’. Kleypas beskriver både omgivelser og personer så grundigt, at man som læser føler, at man er en flue på væggen under hele historien. Grundet denne begejstring for “Wallflower”-serien, var jeg ikke et minut i tvivl om, at jeg også måtte få fingre i den nye serie “Hathaway”. Jeg må indrømme, at jeg blev skuffet.

Genren og elementerne er på sin plads, men beskrivelserne i denne bog bliver efter min mening for tynd. Bogen beskriver ikke kun om aristokraternes liv, men forsøger også at fortælle om sigøjner miljøet. Til trods for at den ene hovedperson samt en vigtig bi-person begge er sigøjnere, bliver der ikke beskrevet uddybende nok om sigøjner-kulturen og miljøet. Jeg kan godt lide, at Kleypas har valgt at fortsætte denne nye serie nogle år efter handlingen til “Wallflower”-serien. Forfatteren har bundet karaktererne fra de to serier sammen på en måde, der giver ganske god mening, og vi hører om nogle af hovedpersonerne fra “Wallflower”-serien i denne bog. Det har dog ikke betydning for handlingen, og man kan sagtens læse “Hathaway”-bogen uden at have læst “Wallflower”-serien.

Der sker en del twists undervejs i handlingen, men jeg sidder alligevel tilbage med en følelse af, at handlingen sagtens kunne have haft mere at byde på. Jeg har svært ved at sætte finger på, hvad der helt præcist går galt – for det er minsandten en udemærket bog – men alligevel er der bare noget, der mangler. Sikkert bare et tegn på at bogen ikke levede op til mine høje forventninger.