Manden der ikke var morder af Michael Hjorth Og Hans Rosenfeldt

af d. 4. juni 2011

442

2010

978-87-92639-11-0

Det Fördolda

Da jeg åbnede ”Manden der ikke var morder”, var jeg spændt på at se, om det bare var endnu en krimi i rækken eller om den rent faktisk havde noget at byde på. Bogen starter rigtig godt. Læseren bliver hurtigt sat ind i hovedperson Sebastian både, hvordan han tænker og hvad han føler. Derefter går det slag i slag, man bliver i et væk præsenteret for nye personer, steder, dramaer og viden. På et tidspunkt blev det næsten for meget af det gode, og jeg havde svært ved at adskille de forskellige personer fra hinanden.

Omdrejningspunktet for bogen er sagen om 16-årige Roger som forsvinder sporløst. I begyndelsen er politiet overbevist om, at han er stukket af til Stockholm og tager ikke sagen seriøst. Men da hans lig bliver fundet i en mose tæt ved byen er de nødt til at opgradere sagen. Det lokale politikrops beslutter at tilkalde rejseholdet for at få hjælp til at opklare mordet.

Sebastian Bergmann, som er psykolog og førende ekspert inden for profilering af gerningsmænd, er tilfældigvis i byen og bliver tilkoblet efterforskningen. Bergmanns tilstedeværelse skaber usikkerhed blandt det faste personale, da han kører sit eget spil og er svær at arbejde sammen med. Desuden har han et meget stort forbrug af kvinder og formår i den sammenhæng ikke altid at adskille arbejde og fornøjelse.

Efter at have læst bogen færdig er min konklusion at ”Manden der ikke var morder” ikke bare er endnu en krimi i rækken med desværre heller ikke formår at måle sig med tidens bedste krimier. Når det er skrevet, skal det nævnes, at jeg helt klart vil give forfatterparret Hjort og Rosenfeldt en chance mere når bog nummer 2 i serien engang udkommer.