Levende død i Dallas af Charlaine Harris

af d. 25. februar 2010

387

2010

978-87-11-42627-2

Living dead in Dallas

Med andet bind i serien om den telepatiske, storbarmede sydstatsbartender, Sookie Stackhouse, slår vi fast at det her er humoristiske kærlighedsromaner – med hugtænder og klør. Man skal unde sig selv lidt sjov og ballade, så fat en af Charlaine Harris bøger, pak et tæppe om fødderne, sørg for at kaffen er inden for rækkevidde og så giver du dig bare hen.

“Hvis der er noget værre end at en vampyr stirrer på en, er det at to vampyrer stirrer på en.”

Der er en vidunderlig overflod af fjollede bemærkninger i “Levende død i Dallas”. Det er en rigtig god serie røverhistorier vi har fat i her. Sookie og vampyrkæresten Bill er omgivet af flere vampyrer end normalt. Sookie er blevet “fredet” af den gamle og stærke vampyr Erik mod at han kan leje hende ud som detektiv med telepatiske evner. Sookie kan nemlig læse de fleste menneskers tanker. Vampyrerne fra et vampyrkollektiv i Dallas skal bruge hendes evner. En af deres er sporløst forsvundet og mistanken retter sig mod den ekstremistiske anti-vampyr gruppering Solens Broderskab (med undertitlen: kun Jesus stod op fra de døde.). Og lidt fantastisk er det jo, at man hurtigt er mere bange for hvad de fanatiske mennesker kan finde på, end om vampyrerne kan styre deres lyster. Der dukker flere nye væsener op, blandt andet en mænade, som er en aggressiv og ret spændende mytisk kvindeskikkelse. Mænaderne plejede at hænge ud med Dionysos – guden for vinglæde og udskejelse – og hende her er noget for sig selv.

Verdenen hvor vampyrer og andre væsener er begyndt at dukke frem af mørket udvider sig helt naturligt. I første bind i serien, “Død indtil solnedgang”, foregår det meste af historien i Sookies hjemby. Nu udvides territoriet til større byer og andre scener når Sookie skal ud og arbejde som braindetective. Forrygende er det også med en kvindelig hovedperson der har masser af god sex og som kysser hedt med andre end vampyrkæresten UDEN at få ballade.