Klub Død af Charlaine Harris

af d. 27. maj 2010

282

2010

978-87-11-42628-9

Club Dead

Tredje bind om den telepatiske sydstatsservitrice med vampyrkæreste, Sookie Stackhouse, byder ikke på de store overraskelser i forhold til de to første bind i serien. “Klub død” er hverken bedre eller dårligere – og som titlen antyder, er det stadig humoristiske kærlighedsromaner med sex og bid i. Undskyld, med vampyrer og varulve og andet man normalt forbinder med spidse tænder. Det er muligt at læse “Klub død” uafhængigt af de to første, da forfatteren bruger lige tilpas med tid til at give et par forklaringer til nye eller glemsomme læsere.

Historierne foregår i nutiden i en lidt anderledes verden end den vi normalt befinder os i. Vampyrerne er nemlig trådt frem i offentligheden. De har erklæret sig ufarlige for mennesker nu hvor de kan få syntetisk blod – og de vil have en plads i samfundet med samme rettigheder som de øh ikke-døde mennesker . Hovedpersonen Sookies ellers varmblodede forhold til den (keeedelige) vampyr Bill er pludselig gået hen og har ramt en usynlig mur. Bill er fuldstændig uimodtagelig for hendes charme, og hun erkender at det nok er mere end bare dårligt humør, da han skynder sig at lukke for det han arbejder med ved computeren, når hun kommer ind i rummet. VIL han gerne gøre Sookie mistænksom?

Pludselig forsvinder Bill sporløst og Bills “chef” Eric kan fortælle Sookie, at Bill i et stykke tid har haft noget kørende med en vampyr han også tidligere har hygget sig med, og at denne vampyr har forrådt Bill. Et stk. rasende og fortvivlet telepat kaster sig ud i eftersøgningen af miserabelt utro kæreste/ex-kæreste. Til hjælp får hun denne gang den æh dyrisk tiltrækkende varulv med det mundrette navn Alcide.

Det er altid godt at vide, hvad man går ind til så: sex, overnaturlige væsener, humor, hurtige bemærkninger og sex.