Klaverstemmeren af Carin Gerhardsen

af d. 17. maj 2016

344

2014

978-87-7159-025-8

Gideons ring

En bilist møder en tidlig morgen en ung kvinde, der løber nøgen hen ad vejen. Han kan ikke komme i kontakt med hende, hun er slet ikke sig selv og har været udsat for en forbrydelse. Bilisten forsøger forgæves at køre hende på hospitalet, men hun løber videre og standser først foran John Gideons dør. Hvorfor hun standser lige her, er en gåde for politiet og hvor er Gideon henne? Pigen er ikke i stand til at hjælpe politiet, hun er nærmest gået i baglås. Det viser sig, at pigen har gået til klaverundervisning hos Gideon i en kort periode, og derefter er fortsat med at besøge ham. Og da genboen kan berette om en stor tilstrømning af unge piger til Gideons lejlighed, begynder politiet at mistænke den forsvundne Gideon for bordelvirksomhed.
Kriminalkommissær Conny Sjøberg og hans team kommer endnu mere på overarbejde, da man finder liget af et spædbarn. Umiddelbart virker det ikke som om de to sager har noget med hinanden at gøre, eller? Som i de foregående bøger i serien om Hammarby-politiet, efterforsker de stadig voldtægtssagen af kollegaen Petra. De er tæt på en afsløring af en avanceret sexring, som de mener selveste politimesteren er medvirkende til.

Dette femte bind i krimiserien er helt på højde med de øvrige i serien. Dog synes jeg ikke længere det holder, at kalde det en selvstændig bog. Man får langt mere ud af at kende hele forhistorien. Hun kan sit kram, Gerhardsen, og formår at pirre sin læser til det sidste. Sproget flyder afsted og bogen er jo alt for hurtigt slut. Så må man bare vente tålmodigt på næste bind. Læses skal det i hvert fald!