af d. 9. marts 2015

232

2015

978-87-11-33573-4

Kinderzimmer

En barsk historie som er svær at glemme..
Mila kommer i 1944 til koncentrationslejren Ravensbrück. Mila er gravid og hvis dette opdages af tyskerne kan det blive den sikre død. Døden bliver hurtigt en fast del af Milas liv, hvor hver dag er en kamp for at overleve, og hvor spørgsmålet om døden ikke er bedre end et liv i lejren mellem syge og sulten som fast makker. Men sammenholdet kvinderne imellem er måske den stærkeste modstand mod håbløsheden.

Jeg har altid været meget interesseret i 2. Verdenskrig, og har på mange af mine rejser besøgt museer som berører Holocaust, og det var da også derfor jeg begyndte, at læse denne bog. Det er en utrolig barsk historie, hvor jeg på tidspunkter fik det helt dårligt af, at læse om hvordan deres kroppe hurtigt blev ødelagt og hvor håbløst alt i lejren var. Det gør det selvfølgelig heller ikke lettere, at bogen bygger på virkelig hændelser (Bogen bygger på Marie-José Chombart de Lauws erindringer fra lejren). Jeg synes det var spændende, at læse om lejrene ud fra en persons synsvinkel og ikke som jeg ellers har gjort på museer.

Bogen vil jeg anbefale til alle der elsker historie, men gerne vil have den personlige historie, jeg vil ikke anbefale den til dem der er sarte..

Skrivemæssigt skriver Valentine Goby rigtig godt, det er et hårdt emne, at læse, men hun gør det nu meget godt, dog synes jeg nogle af kapitlerne var meget lange, hvor de egentlig ikke behøvede det. (okay jeg forstår ikke, hvorfor man ikke kan inddele kapitlerne lidt mere)

Forsiden elsker jeg virkelig på denne bog, den stammer fra den originale bog, og jeg synes virkelig den er smuk.