Imitator af Patrick Leis

af d. 1. maj 2005

228

2005

87-7955-395-8

Dette er historien om et blodbad.

Den 15-årige københavnerdreng Jonas Dahl er sammen med sin mor, flyttet til en lille fynsk flække, hvor Jonas må finde sig i mobberier i skolen, samtidig med at hans mor driver et mildt omsorgssvigt ved at være væk stort set hele tiden.
Da Jonas imidlertid finder et interessant væsen, ude i skoven, og væsenet vokser og vokser og vokser, ser Jonas i sit langsomt vaklende sind, en mulighed for at tage en grusom hævn, mod hele verden.

Jeg er ikke blank for at indrømme det. Jeg har på det litterære område altid været hvad der nok mest rammende kan betegnes som ultrakonservativ. Det er derfor at jeg i min boghandler/biblioteks karriere, oftest sniger mig i en stor bue uden om den seriøse horror-afdeling. Egentlig nærmest per refleks. Årsag? Jeg har aldrig brudt mig om forsider som portrætterer personer på den måde som der her gøres. Det er som om der allerede med en sådan forside gøres et desperat forsøg på at sælge bogen, uden at mystificere os, og give os lyst til at tænke: “hvad fa’n betyder det symbol nu?” etc.

Når det så er sagt skal det siges at selv om bogens plot er meget klassisk, skrives der for godt til at det kan afvises som simpel kliche. Det onde monster (uden at afsløre for meget) gøres meget skræmmende men undertegnede er af den mening at den kunne fremmedgøres yderligere hvis forfatteren udelod de passager hvor der ses fra uhyrets tanker. Den slags har effekt når det er menneskelige forbrydere det handler om, mens det er for forudsigeligt med en simpel ond ædemaskines savlende fantasier.

Men bogen ER skræmmende, det kan jeg ikke komme uden om, og selv om dødsblodbadet bliver ekstremt, så ved jeg at det hører genren til. Konklusion: Dette er en velskrevet, spændende, blodig, skræmmende men også sine steder rimeligt forudsigelig bog.