af d. 3. november 2003

213

1999

87-583-1134-3

Limpieza de sangre

Dette er bind 2 i serien om Kaptajn Diego Alatriste y Tenorio.

Kaptajn Alatriste hyres til at hjælpe med at bortføre en ung kvinde fra et kloster, men bogens fortæller, den trettenårige Inigo Balboa tages til fange af inkvisitionen, hvorefter Alatriste må benytte mange kneb for at få ham fri.

Selvom skildringen af livet og døden i 1620’ernes Madrid er både varieret og præcis, er der stadig brugt meget plads på fyldstof i denne anden bog om Kaptajn Alatriste. Det er ikke just en bog, man sidder og bider negle over, og dramatikken er størst i de passager, hvor Inigo beretter om egne oplevelser under indbruddet og senere som fange hos inkvisitionen.

Som nævnt i anmeldelsen af seriens bind 1 ‘Kaptajn Alatriste’ er fortællingen lagt i hænderne på Inigo, der som ældre ser tilbage på sit livs forbillede. Om end denne vinkel giver mulighed for en helteagtig omtale af Kaptajn Alatriste, som næppe var mulig, hvis dennes gøren og laden var i jeg-form, er det på sin vis også bøgernes svaghed, at hændelserne for det meste berettes i tredjeperson.

Visse passager er simpelt hen ikke lige så spændende, når de skal genfortælles af Inigo, der selvsagt har en vis distance. I scenen under den store autodafé (= offentlig rettergang afholdt af inkvisitionen) fungerer det simpelt hen dårligt at have Inigo som både hovedperson og fortæller af kaptajnens tanker og overvejelser. Man skuffes også noget over, at en potentielt sprængfarlig situation ordnes med endnu en intrige.

Disse indvendinger til trods bliver man aldrig snydt for hverken viden eller skarpe iagttagelser af sindets krinkelkroge, når Pérez-Reverte gør historien levende. Og den humoristiske skæve slutscene er nok til, at man alligevel glæder sig lidt til den næste bog om Kaptajn Alatriste.