Hvor regnbuen ender af Cecelia Ahern

af d. 19. oktober 2006

482

2006

87-7604-057-7

Where Rainbows End

En bog, hvor handlingen fortælles over msn, postkort, brev, chat osv. lyder umiddelbart lidt for letkøbt i denne cybertid og det var da også med stor skepsis at jeg begyndte at læse Cecelia Aherns nye bog. Ahern fik en kometdebut med sin første bog “P.S: Jeg elsker dig” og der var vist mange forventninger til hvorvidt hun kunne spinde den slags formfuldendt historievæv igen. Der var vist ingen behov for bekymring.

Historien her omhandler Alex og Rosie. De er barndomsvenner, lige fra dengang da de var 5 år og var tvunget til at sidde ved siden af hinanden i skolen. Vi snakker dybt, tæt venskab, hvor ingen anden er indbudt i deres selskab fordi de har helt nok i sig selv. Da Alex som 17årig skal flytte med sin familie til Boston fra Dublin, hvor han og Rosie hidtil har boet, står den på tårevædet drama – for hvordan klarer man sig uden sin allerbedste ven? Især når han er flyttet om på den helt anden side af Atlanten.

Rosie og Alex lægger planer for en genforening, men skæbnen spiller dem et pus og Rosie er nødt til at blive hjemme i Dublin – skuffet og ensom. Vi følger dem via mail, msn, og hvad de ellers lægger beskeder til hinanden via og vi får et ret godt billede af sagernes tilstand, nok til at se at Alex og Rosie er soulmates der bare aldrig rigtigt når hinanden.

Den her bog er med til at sætte Ahern på min favoritliste, for hun fortæller om venskab, kærlighed og tilfældigheder på den fedeste måde. I betragtning af at hun er ud af en formodentligt velhavende familie bestående blandt andet af hendes premierministerfar, så “pinner” hun hverdagen som almindeligt lavklasse utroligt godt. Som før, er her humor med af den fede irske slags. Jeg sad i S-toget og læste det meste af denne og har fået mange underlige blikke, når jeg uforvarende har brudt ud i latter, fordi jeg bare har været opslugt af denne geniale bog.

Jeg kan kun sige “Læs Den!”.