Happy ending af Anne-Sophie Lunding-Sørensen

af d. 28. maj 2016

211

2016

9788702196511

1. Udgave 1. Oplag

Anne-Sophie Lunding –Sørensen har med sin nye bog Happy ending skrevet en fantastisk roman om en af vor tids antihelte, den evigt spisende og overvægtige 38 årige telefondame Elvira, der med sine 148 kg slæber sig gennem tilværelsen, både fysisk og psykisk. Elviras broder Sixten er narkoman og er kommet i en rigtigt skidt situation, hvor en stor pengegæld til de forkerte mennesker har bragt ham i fare for at miste livet. Elvira forsøger sammen med en fælles barndomsven, politimanden Køster, at hjælpe broderen ud af hans problemer. Men ikke alt går som planlagt og ikke alt er, hvad det ser ud til. Samtidig kæmper Elvira en desperat kamp med de lokale myndigheder for at få tildelt en førtidspension.
Jeg synes det er en fantastisk bog, meget billedligt beskrevet og med en så stor indlevelse i de miljøer som handlingen udspiler sig i, at jeg som læser føler mig tilstede og kan smage, mærke og opleve handlingen. Samtidig er det midt i alvoren også en let bog, som ikke synker ned i det mørke, der omgiver dele af handlingen. Jeg er ikke i tvivl om, at der her er tale om en roman, jeg vil komme til at genlæse om nogle år, og hvis den er udtryk for Anne-Sophie Lunding –Sørensen skriveform, er det også en forfatter jeg gerne vil læse mere af.
Happy ending er Anne-Sophie Lunding-Sørensen (1969) tredje roman, hun debuterede i 2010 med romanen Lette rejsende og i 2014 udkom Fald. Anne-Sophie Lunding -Sørensen er uddannet cand. mag. i Film- og medievidenskab fra Københavns Universitet og har tidligere arbejdet som ekstern universitetslektor, informationsmedarbejder for Mellemfolkeligt Samvirke i Nepal.