Go’daw Jeg hedder Lars Larsen af Lars Larsen

af d. 26. august 2010

192

2004

87-91532-00-0

Den jyske sengetøjskonge fortæller her om sit liv, fra barnsben til aldrende finansmand. Eller købmand som han kalder sig selv. Tonen er let, ganske som Larsen er kendt fra reklamefilmene. Det mest interessante er hvor idéen til sengetøjslagrene kom fra. Nøglen til succesen. Før Larsen kom frem blev senge og møbler solgt i én forretning, mens tekstiler til samme skulle hentes i en anden. De to forretninger slog han sammen og undgik samtidig omkostninger til lagre da butikken fungerede som lager. Samtidig viste han at for at være den med de bedste priser var han nødt til at kunne indkøbe i store mængder. Derfor skulle der åbnes rigtigt mange butikker. Både i Danmark og i udlandet.

Larsen fortæller om at åbne butikker i Århus, Vejle, Aalborg, København, osv. osv. Man er ikke nået særligt langt før han gentager sig selv igen igen. Lyspunkterne er at han fortæller om de mere spøjse ting de oplevede rundt omkring. At han drattede omkuld i en seng aftenen før åbningen af en ny butik og først vågnede da kunderne stod i butikken, osv. Men det er åbningen af ny butikker og anekdoter bogen består af. Er man til substans, bør man læse Information.

Larsen er meget let i tonen, grænsende til det overfladiske. Når det så alligevel ikke bliver overfladisk er det fordi man fornemmer, at privatmennesket Lars Larsen og købmanden Lars Larsen er den samme mand. Privatlivet hører vi ikke meget om, måske fordi der ikke har været meget tid til privatliv.

I sin tid blev biografien husstandsomdelt. Det var danmarkshistoriens største oplag på 2,4 millioner bøger.