Gemini 1: Forbyttede børn af Mette Finderup

af d. 15. juni 2011

96

2011

978-87-02-08389-7

Gemini er en ny fantasyserie som i alt kommer til at fylde seks bind. Verdenen er delt op i to lande, Tusmørkely og Solsiden som er adskilt af en høj sort mur. Tilsyneladende er beboerne i de to lande ikke opmærksomme på muren eller deres naboer. De er faktisk nærmest ikke i stand til at beskæftige sig med “den anden side”. Men Veronika og Aike, der bor i hver sit land, vågner på deres 14 års fødselsdag og opdager, at de har byttet liv. Intet er som det burde være og pigerne vil selvfølgelig bare hjem. Begge drages mod den sorte mur, som tydeligvis er magisk og fyldt med sære, sorte væsener. Og på hver deres side enes de om, at de må finde en måde at få byttet tilbage på.
Det er spændende, mørkt og med de vilde tegninger er det en helt anderledes lækker læseoplevelse.

Layoutet er i superklassen. Lars Gabel er en utroligt dygtig illustrator og hans tegninger er ikke bare underlægning, men en del af historien. Faktisk bliver man flere gange nødt til at “læse” tegningerne for at forstå handlingen. Virkelig interessant. De sort/hvide billeder er enormt udtryksfulde og vil helt sikkert interessere målgruppen. Det mørke univers med de skæve figurer sender tankerne i retning af filmskaberen Tim Burton, og det er kun godt.

Man skal altså koncentrere sig når man læser første bind i Gemini-serien. Forfatterne fortæller simpelthen ikke det hele. Man må selv digte med og holde øje med små antydninger af at der sker mere end der bliver sagt. Derfor føler du også at du selv er med i opklaringen.
– Hvordan kommer de to piger hjem igen, hvad er der egentlig sket siden de to lande sådan kunne glemme hinandens eksistens og hvad er der lige med den der klamme, sorte mur? Jeg er helt klar til at gå på jagt efter hemmelighederne i næste bind.

Bogen er udgivet i en ny blød indbinding, der bare oser af godt håndværk. Er helt tosset med den indbinding og når hele serien engang er udgivet kommer de til at se enormt godt ud ved siden af hinanden på reolen.