af d. 8. december 2022

Omslag

56

2022

9788770859691

De kast met duizend deuren

Knipse pif og hans kusine Kirstine og hans fætter Christian laver for meget ballade og går ikke op i deres studier, synes deres fædre. Så deres fædre Socratof og Balthasar, beslutter sig for at sende dem i lære hos nogle af deres kollegaer. Men allerede efter nogle dage begynder Socrates og Balthasar at savne deres børn, og vil gøre deres beslutning om, men hvordan gør man det, når det ene barn er i Japan, den anden i Sibirien og den tredje i det vilde vesten?

Det attende Gammelpot album, udkom på nederlandsk i 1993 og på dansk 1994. I dette nummer af Gammelpot er de tre troldmandsbørn Pif, Kirstine og Christian med igen. Thom Roep kunne godt lide at have magi med i Gammelpot, det betød flere friheder for ham, for hvor der foregik noget som normalt ville virke ulogisk, kunne det let forklares som trolddom.

Magi finder vi også i andre Gammelpot album, som i nummer 12, Drilledyret og i album 17, Det vrisne maleri og så i dette album. Skabet med de tusind døre er sammensat af to album, titelhistorien og den ni sider lange bonushistorie om Gammelpots overnatning på Abekroen. Thom Roep har ”lånt” historierne fra nogle andre tegneserier, som han havde skrevet da han arbejdede ved Disney.

At der er noget om Japan er på grund af Piet Wijn, han var meget interesseret i Japan, så det tog Thom Roep til sig og fik på den måde skabt en verden omkring Japan, men det kommer der mere om i album 20, Den sorte kimono. Under arbejdet med album 18 kom ideen til de tre efterfølgende album – at lade de tre børn opleve hver sit eventyr frem for ét i fællesskab.

Tidligt i historien udbryder Balthasof ”Flødeskum? Hvad i Jippes navn er nu det?!” Det er en personlig og hjertelig henvisning til Daan Jippes, en berømt nederlandske tegneserieskaber der blev tildelt Stripschap prisen i 2001, samme pris som Piet Wijn havde modtaget i 1984. Daan Jippes havde tilbage i 1970`erne under et besøg i København på en restaurant, tegnet en skitse på en papirserviet til forsiden på Gammelpot albummet Hemmeligheden om den skjulte dal.

Indimellem kom der breve til Gammelpot redaktionen og i dette tilfælde var der en del skrivelse om den smukke japanske kvinde som på nogle af plancherne var helt afklædt. Et fik en Fru E, til at skrive ind at ”det var beskæmmende at den unge dame var fuldt afklædt”, mens andre beklagede sig over at hun var ”alt for tynd” og andre at ”man ikke kunne se noget”. Men det må man vente med at læse om i album 20, først kommer der et koldt bestemmelsessted, det bliver iskoldt….

Lån tegneserien på biblioteket