af d. 30. juli 2015

539

2015

978-87-7146-282-1

Fossildrottningen

1.

“Fossildronningen” er en bog der foregår i et højt tempo, og den starter bestemt også sådan. Ida og Lasse er på flugt, fra mange forskellige grupper af mennesker. Ikke nok med at Ida er efterlyst af Interpol for et mord på en Nobelprismodtager, hun ikke har begået, de jagtes også af en skydegal russer og et par svenskere. Alle har de deres egen dagsorden, alle vil de have forskellige ting. Ida og Lasse er nemlig i besiddelse af Jomfrustenen, et underligt mineral med mystiske egenskaber. Mineralet var oprindeligt større, men blev splittet i fire dele, og Ida og Lasse må tage til Moskva for at hjælpe Idas mormor Alma med at få fingre i endnu en af mineraldelene. Nemt skal det dog ikke være at få fingre i mineralet, og selv efter det er blevet fundet, fortsætter den vilde flugt rundt i Europa; væk fra deres forfølgere, og efter de sidste mineraldele.

“Fossildronningen” er efterfølgeren til “Jomfrustenen”, der beskriver hvordan Ida og Lasse er endt i hele denne suppedas. Selvom der findes et resume af “Jomfrustenen” i starten af denne bog vil jeg dog ikke anbefale man kaster sig over den uden først at have læst “Jomfrustenen”, da der er mange personer at holde styr på, og mange begivenheder at følge. Jeg blev hurtigt opslugt af denne bog, som foregår i et højt tempo, der aldrig står stille. Der er mange små delhistorier og infoafsnit, der giver læseren et mere fuldt overblik over de ting der foregår, og som danner baggrund for store dele af historien, hvilket fungerer rigtig godt. Personligt kunne jeg bedre lide denne bog end “Jomfrustenen”, da handlingen var langt mere varieret og afvekslende, og fordi der var mulighed for at dykke dybere ned i det univers, forfatterne har skabt.