Forbindelser af J. Courtney Sullivan

af d. 7. februar 2014

407

2013

978-87-7129-223-7

Engagements

Bogen begynder i 1947, hvor Frances Gerety under tidspres kradser et reklameslogan på en lap papir: “A diamond is forever”. Reklamebureauet er i fuld gang med at gøre diamantringen uundværlig – et symbol på ægte kærlighed, og noget enhver mand bør købe til sin udkårne. Frances Gerety er en virkelig person – og hendes udødelige reklameslogan danner rammen for fire andre livshistorier, der har diamantringen som fællesnævner.

Vi springer til 1972, til Evelyn og Gerald, der oplever den store sorg, at deres søn Teddy forlader sin kone Julie og deres 2 små piger. Julie vil flytte væk med pigerne, og Evelyn og Gerald måske miste kontakten med deres børnebørn. Evelyn er absolut ikke begejstret for Teddys nye veninde – og diamantringen, som har været Geralds mors, skal aldrig gives videre til Nicole – så hellere smide den i søen.

Videre til 1987, James knokler som paramediciner, tager ekstra vagter, men har mere end svært ved at få økonomien til at hænge sammen. Huset er ved at falde sammen over familien, hustruen Sheila og drengene Parker og Danny – alligevel bruger han en formue på en diamantring til Sheila, der fik frarøvet sin ring ved et brutalt overfald.

I 2003 møder vi Delphine, der forlader sin mand Henri, og flytter fra Paris til New York sammen med den unge talentfulde musiker, P.J. Han forærer hende sin mors diamantring – men den lykkelige forelskelse varer ikke evigt.

2012 – Kate er den atypiske kvinde, der hverken ønsker sig ægteskab eller diamanter. Kate er optaget af humanitært arbejde, og tænker meget på de store problemer rundt om i verden. “Ti år tidligere var folk i den vestlige verden begyndt at høre om bloddiamanter. Man skønnede, at fjorten procent af verdens diamanthandel var med til at holde liv i brutale krige i Afrika med millioner af døde til følge”. Da hendes fætter Jeff skal giftes med Toby, er Kate med til at arrangere brylluppet – og skal bl.a. hente de to håndlavede diamantringe de har fået fremstillet. Men pludselig er den ene ring forsvundet.

På skift følger vi de 5 personer og deres familier, og først til sidst kædes historierne sammen, selvfølgelig af en diamantring, idet den samme ring spiller en vigtig rolle for alle bogens hovedpersoner. Det er en bog fuld af romantik og følelser – men en meget vigtig del af handlingen er også reklamens enorme magt til at manipulere med mennesker. Om værdien af et godt slogan og de rigtige reklamefotos – og gentagelsen, der får folk til at tro på, at diamantringen er uundværlig, når en mand skal (be)vise sin kærlighed..

Det er en bog i den lette genre – en let læst bog, der ikke sætter sig de dybe spor. Men man er godt underholdt undervejs. Jeg kan sagtens se den for mig i filmatiseret form – en filmkarrusel, der drejer mellem de 5 hovedpersoner.