af d. 29. juli 2021

474

2021

9788702292312

Järtecken - oversat af Karsten Nielsen

”Faktum er, at han skriver bedre end næsten alle andre. Ikke bare i genren – for der står det ofte bedrøveligt til – men blandt yngre forfattere i det hele taget.”

Ordene kommer fra krimimesteren Leif GW Persson og kan læses på bogens omslag, og da jeg er total GW fan, så måtte Forbandelsen bare læses. I øvrigt tager Carlsson stafetten videre fra Sjöwall & Wahlöö og kalder sin bog en roman om en forbrydelse, hvilket GW også har gjort med flere af sine romaner. Smukt!

Historien starter i 1994 i udkanten af en mindre svensk by, Marbäck. Den unge politibetjent Vidar vækkes om natten af sin gøende hund, der har fornemmet en brand i nærheden. Et hus står i flammer og Vidar træder frivilligt til for at hjælpe. Han opdager en blod-indsmurt mand i skoven tæt på, og da man finder en død kvinde i huset, som viser sig at være blevet myrdet inden branden, så bliver han straks anholdt og senere dømt for forbrydelsen.

Manden i skoven hedder Edvard og kvinden i huset var Lovisa, hans kæreste. Alt tyder på at Edvard er morderen. Han kunne være en rå børste og havde et blakket ry i omegnen, så det kommer ikke bag på nogen.

Isak på 7 fornemmer at der er noget helt galt, mor græder og taler stille med far, men han hører alt. Edvard er hans morbroder, og de har et tæt forhold, er sammen hver søndag, men det slutter brat den dag i 1994.

Jeg forstår godt GW’s lovord, for bogens tempo minder om hans egne værker: langsomt, nærmest udramatisk, stille flydende som vandet i en svensk elv. Dramaet ligger i måden hvorpå forbrydelsen påvirker byen og ikke mindst Isak og hans forældre. Beskrivelserne af den 7 årige Isaks tanker og handlinger er gribende fortalt, ligesom moderens forfald og skam. Hjerteskærende følger vi drengen der bliver voksen og den sociale arv, der stammer helt fra bedstefaderen, følger med. Han bliver selv en rod der kommer på kant med loven og Vidar. Da handlingen springer til 2004 følger vi mere og mere Vidar, der begynder at stille spørgsmål ved, om Edvard nu også var morderen, men vi må helt frem til 2017 for at få svaret.

De tre tidsperioder i bogen er mesterligt struktureret. Carlsson får både stormen Gudrun og tsunamien med i handlingen, elementer der giver historien det fortræffelige autentiske skær, som jeg savner i krimigenren. Selve forbrydelsens opklaring er egentlig ligetil og enkel, og igen meget realistisk. Carlssons force er hans beskrivelser af Vidar og Isak, der kommer helt ind under huden på læseren.

Tempoet vil nok skræmme de fleste krimilæsere, men man snyder sig selv for at flot portræt af en forbrydelses indvirkning på en hel by, på de nærmeste pårørende og den måde det former deres liv. Carlsson skriver utrolig godt og med stor indsigt i den menneskelig psyke.

Det er krimilitteratur på højt plan, og Carlsson har fået en ny fan.