Dan lærer at leve af Karsten Brandt-Knudsen

af d. 29. juli 2021

208

2021

9788797261002

Dan Seth Gertsen er introvert gange 1000. Han er kedelig med kedelig på. Han kan knap huske om han gik fra kæresten eller omvendt. Hans arbejde er så intetsigende, at hans kolleger ikke hilser på ham, eller overhovedet lægger mærke til, hvis han ikke dukker op. Han kan udføre sit arbejde på rekordtid, så han nærmest kan dandere den halvdelen af tiden, hvilket kommer ham rigeligt til gode. Beslutninger bliver taget ved ikke at tage dem, og det nærmeste han er kommet en ven siden folkeskolen, slår han ihjel.

Han kommer i dyb skattegæld og søger hjælp hos sin kommende døde ven. Det fører ham til et par bizarre seksuelle oplevelser og to lige så bizarre mord. Men det bliver værre endnu….

Mens jeg læste Dan lærer at leve tænkte jeg flere gange, at jeg må tage dyb afstand fra den, for der sker virkelig nogle højest klamme og utilgivelige ting fra Dans side. Jeg håbede inderligt, at det ville gå ham skidt og at han ville ende i helvede, og jeg fik heldigvis ret i noget af det.

Bogen bliver betegnet som en krydsning melle Poe og American Psycho, tilsat en god portion morbid humor. Jeg må desværre tilstå, at jeg synes den var temmelig underholdende til trods for den rædselsfulde hovedperson. Den er netop fyldt med morbid humor, der dog ikke fik mig til at grine højt. Til gengæld synes jeg der var mange fine referencer til alt muligt mellem himmel og jord, som også i flere tilfælde var sjovt, som f.eks.:

”Dan. Seth til mellemnavn. Det er ikke så tit man møder en Seth fra Danmark, det passer vist ikke til den danske tidsånd. Den originale kommer nogle gange forbi hernede når han besøger sin storebror.”

Historien er godt fortalt med fine indspring fra tidligere episoder i Dans liv, og der sker altså nogle overraskende sceneskift. Karsten Brandt-Knudsen skriver godt, det har jeg allerede bemærket hos forlaget Ildanach, hvor han i Frygtelige fynske fortællinger og Årlige uploads 202.1 har deltaget med nogle rigtig fine noveller. Rent genremæssigt ligger Dan lærer at leve nok tættest op af novellen Det gamle teglværk (fra først nævnte samling), der også var en grum oplevelse.

En interessant debut, ikke for de sarte, men ønsker man sig en bizar, grotesk og overraskende historie, så er den hermed anbefalet.