af d. 8. maj 2022

48

2022

978-87-7176-171-9

Finn Foton og kvantecomputeren

?

Gåseby er en lille by med mange sjove små veje og huse der ligger hulter til bulter. Olga kan ikke sove for hun skal finde rundt til alle byens nye babyer og tjekke om de har det godt, men hun har kun fået en dag til det. Samtidig skal byens romantiker, en lidt ensom musiker, finde den korteste rute hen til der hvor han skal indspille sit nye album, for hans bil kan ikke holde til så meget mere. Så de opsøger begge Finn. Finn kan løse mange mærkelige problemer og han finder de tos problemer med at finde vej spændende. Så han hjælper dem ved at benytte sin nye kvantecomputer. Den kan udregne alt meget hurtigere end det er muligt for noget eller nogen andre. Men det er altså ikke nemt når man som Olga ikke altid er god til at læse et kort. Og selvom byens romantiker fik hjælp til en kort rute så blev hans album ikke nogen succes. Er det mon muligt at blive glad for livet alligevel? Og har alle babyerne i byen det så godt?

Dette er en historie som sætter ens fantasi i gang. Den henvender sig til de mindre børn der vil kunne bruge fantasien mens der læses højt. Og med de mange detaljerede og utrolig karakteristiske illustrationer kan man få meget lang tid til at gå mens man læser. Jeg var selv helt opslugt at de næsten maleriske illustrationer som man hele tiden finder nye detaljer i. Det er virkelig flot.

Historien er sjov og anderledes. Og fordi den både omhandler noget praktisk, noget elektronisk og lidt kærlighed, så er den fangende og hyggelig samtidig. Et værk som klart kan vække begejstring ikke kun hos barnet, men også hos den voksne oplæser. Tror faktisk også at større børn der læser selv, vil syntes den er ret fin.