Fanny Fairychild og det magiske spejl af Lykke Lindbo

af d. 27. januar 2019

239

2019

9788797088609

1. oplag 1. udgave

Fanny er snart elleve år, og tilbringer meget af tiden i sit eget selskab på den gård, hvor hun bor. Hendes mor forsvandt da hun var fire år, og den ny familie hendes far har stiftet, passer hun ikke rigtigt ind i. En dag finder hun i nogle gemmer sin mors dagbog samt et magisk spejl, og det åbner op for en eventyrlig rejse. Fanny bruger moderens dagbog, til at finde frem til den gamle kone Alfhild, der lever i skoven som støder op til hendes hjem. Alfhild fortæller at hun som sin mor har særlige evner, evner der kan bringe hende ind i gudernes verden, og evner som forpligter. Udgårdsloke pønser på at tilrane sig hemmeligheden over gudernes evige liv, så han kan blive enehersker over hele verden, og kun Fanny kan afhjælpe at det sker.

Lykke Lindbo (1969) der er mor til tre døtre, har i bogen taget afsæt i sit eget liv.
Som Lykke siger…”Jeg voksede op i et gammelt, idyllisk bondehus lige ned til Esrum Sø i Fredensborg. Og tiden dengang var bare anderledes. Når ikke jeg badede i søen, tegnede jeg i skoven eller løb rundt på marken på bare tæer i regnvejr. Vi havde nisser på loftet, alfer ved søen og der boede selvfølgelig trolde i min skov.” Samtidig er det vigtigt for hende at…”jeg lærer mine egne piger at tro, drømme og elske. At alt er muligt – og at man ikke skal sætte sine egne begrænsninger. Men også, at man skal bevare det unge sind – drømme at fantasere. Det er først, når man glemmer fantasien og eventyret, at man bliver gammel.” ….og det er også det budskab der går igen i bogen, at bevare håbet, troen,drømmen og kærligheden.

Det er en velskrevet bog med et dejligt sprog, let tilgængelig og passer fint til målgruppen +10 år. Der er en fin balance mellem eventyr og tilgangen til nordisk mytologi, hvilket tiltaler mig meget. Den fungerer godt som oplæsning for lidt yngre børn, og som forældre bliver man også underholdt. Forrest i bogen er der et kort over Godheim, og bagerst i bogen en god ordforklaring, hvor persongalleriet og begreber fra den nordiske mytologi er forklaret. Fanny Fairychild og det magiske spejl, er første bog i en serie om Fanny, bind to Fanny Fairychild og Odins øje forventes at udkomme august 2019.