Falkeblik af Karsten S. Mogensen

af d. 15. september 2021

113

2021

978-87-93974-70-8

Falkeblik

Sikke en historie. Vi kommer ind i en hverdag hvor hovedpersonen går i skole og bliver venner med en dreng som aldrig siger et ord. Men de to formår alligevel at få en god kontakt og de kommer hurtigt til at hjælpes ad med at opklare noget mystisk. Der er en særlig fugl i området som har unger, men ungerne er blevet stjålet. Og der er flere mistænkte. Men de opdager at det cirkus der besøger byen faktisk har været til stede i andre byer hvor der ligeledes er stjålet vilde fugleunger. Så mon ikke der er en sammenhæng et sted? Hvordan skal man opklare sådan noget og når den ene ikke taler så er det lidt frustrerende at være midt i, men så må der jo findes en løsning alligevel.

Der er knald på hele vejen igennem og selvom det er en meget nem historie at læse så er man fanget og bliver nysgerrig undervejs. Og så vil man som læser jo også gerne finde ud af hvorfor den ene person ikke siger noget. Så der er flere lag i historien og selv efter at have læst den færdig vil jeg personligt mene at der godt kan skrives videre, så man får flere historier med de to drenge i bogen. Men om forfatteren er af samme mening, ja det må i spørge ham om!

Bogen henvender sig til børn, men den kan godt læses højt for større børn, og vi voksne kan også være med! Den har med andre ord en stor rækkevidde og man lærer noget samtidig, da man til sidst i bogen får lært noget om den specifikke fugl der er tale om. Det er et godt koncept og holder hele vejen. Jeg var som læser ret begejstret og opslugt, så jeg fik læst historien meget hurtigt. Jeg var godt underholdt og vil mene at fordi historien er skrevet så enkelt og flydende, så vil den være fangende for de fleste.

En god historie om venskab, naturen og at der findes nogen som ikke altid vil naturen det godt.