Erobring af Christoph Hein

af d. 2. august 2013

337

2005

87-02-03062-4

Landnahme, på dansk ved Jesper Gulddal

Vi møder Bernhard Haber i fem hovedkapitler fortalt af to skolekammerater, en tidligere kæreste, en svigerinde og en lokal forretningsmand. Det bliver et multiperspektiv med fem forskellige blinkvinkler på en person, der trods sin centrale rolle i romanen kommer til at fremstå mærkelig skyggeagtigt. Den korte rammefortælling er et karneval i en sachsisk lilleby, og jeg-fortællerne skaber med deres eget sprog og personlige karakteristika et tidsbillede af en DDR-provins fra efterkrigstiden til Berlin-murens fald.

Hovedpersonen bliver sammen med sin familie tvangsforflyttet fra Schlesien til Guldenberg i Sachsen. Flygtningene er tyske, men ildeset i den lumre købstad. Deres tyske ophav til trods bliver de nedsættende kaldt for »Pollacken«. De bliver pariaer i byen og ofre for chikane.

Flygtningene kæmper hårdt for at skaffe sig en ny tilværelse, men lillebyens uigennemsigtige strukturer sætter sig nederdrægtigt igennem. Bernhard må slå hårdt tilbage for at klare sig socialt i skolen – ved kraft over for klassekammeraterne og ved gennemført stædig og uudgrundeligt at ignorere lærerne. Han er kold og barsk, men sætter sig igennem – især over for pigerne.

Hans eneste rigtige ven, hunden Tinz, bliver fundet død, viklet ind i ståltråd. Farens snedkerværksted brænder ned til grunden. Faren er i forvejen krigsinvalid og snedker med én arm. En dag er faren død. Selvmord hævdes det i byen.
Bernhard Haber tager sin hævn under tvangskollektiviseringen af det østtyske landbrug. Næppe af ideologisk overbevisning, men i hvert fald som en tak for sidst til de lokale guldenbergere, der ville have de fremmede røget ud af byen. Senere smugler han republikflygtninge til Vestberlin, og med penge og handlekraft får han et nyt snedkerfirma banket op. Nu er hen ikke længere til »at komme udenom« i den lokale kegleklub, der er en loge for de førende mænd i »det lille møghul«.

Romanens tematik er ikke blot integration og et samfunds omgang med »de fremmede«, men også den enkeltes position i forhold til den dominerende gruppe. En fremmed har valget mellem at gå til modangreb over for ydmygelserne eller lade være – med vidt forskellige konsekvenser.

De fem historier fungerer som analogier, hvor der fortælles noget om hovedpersonen ved at tage andre udgangspunkter end ham selv. Så kan læseren se, hvor der er ligheder i beskrivelserne af Bernhard Haber, og i teksternes subjektivitet udlede noget om fortællerne. De fungerer som uafhængige livshistorier, der er med til at skabe det miljø, som Bernhard Haber er nødt til at fungere i.