af d. 12. oktober 2015

336

2015

978-87-93166-82-0

The disclaimer

En meget underlig titel – og et meget underligt cover. Allerede her fornemmer man, at der er tale om en speciel bog.

Efter læsningen sad jeg med en klump i halsen – ikke af de klumper, hvor man er lige ved at tude, men en underlig murrende erkendelse af, at når man har med mennesker at gøre, ved man aldrig hvad der sker. Der er ingen brugsanvisning og ingen færdige løsninger. Tilfældigheder står på spring for at præge vores liv – og man ved aldrig, hvor man havner, og hvem der krydser vores vej. Blot er det sikkert, at vi alle ønsker at beskytte dem vi elsker mod alt ondt.

Da Cathrines søn Nicholas flytter hjemmefra, er huset for stort til Cathrine og Robert, og de flytter i lejlighed. Under flytningen finder Cathrine en pakke med bogen ”Den perfekte fremmede”. Hun undrer sig lidt over, hvor den kommer fra – og da hun begynder at læse, fryser hendes blod til is – for bogen handler om hende selv og slutter med, at hovedpersonen dør en ubehagelig død. Det viser sig, at bogen også er blevet sendt til sønnen Nicholas, der dog ikke synes at kunne genkende sin mor eller begivenhederne i bogen.

Bogen tager afsæt i en episode i Cathrines liv, hvor hun var alene med den dengang 5-årige søn på et ferieresort, fordi Robert var blevet kaldt hjem på arbejde, og havde ladet kone og barn alene tilbage.

I de dage skete der nogle uhyggelige ting, som Cathrine aldrig har fortalt sin mand, og som sønnen ikke synes at kunne huske. Igennem deres ægteskab har Cathrine flere gange prøvet at bringe emnet på bane, men uden held – og hun har båret på en tung ”undladelsessynd”.

Bogens forfatter er den pensionerede lærer Stephen, der et par år tidligere har mistet sin hustru Nancy. Da han rydder op efter Nancy, finder han en kuvert med billeder og manuskript til en bog. Billederne kompromitterer hans afdøde søn og udnævner Cathrine til en skurk. Stephen må hævne sig på Cathrine og beslutter at udgive bogen – og sende den til hende og se om hun indrømmer sin skyld.

Bogen twister og skifter spor i lang række af afsløringer, og som læser bliver man i tvivl om, hvem der er den gode og hvem der er den onde.

En af de mere bizarre episoder i bogen er, da Stephen beslutter sig for at genoplive sin døde søn med en facebookprofil og af den vej at tage kontrakt med Cathrines søn.

En spændende bog, der er sat op i overskuelige kapitler og som på trods af spring i tid og persongalleri formår at fastholde læseren i spænding til det sidste.