En shopaholic i New York af Sophie Kinsella

af d. 12. november 2006

362

2004

87-15-11084-2

Shopaholic Abroad

Shopaholic er tilbage – og hun har ikke forbedret sig synderligt, men ideen bag bogen holder stadig. Selvom man kan sidde lidt vantro tilbage som læser, når man erfarer at Rebecca har oversteget sin gældgrænse fra da den var højest i sidste bog, på de par måneder der er gået siden da, så er der stadig megen underholdning at hente her.

Selvfølgelig vendte hun sig ikke bare på en mirakuløs tallerken, da hun betalte alle kontokort og lån ud ved hjælp af det nye jobs indtjening. Selvom gammel gæld er betalt, så er der jo stadig muligheder for at stifte en ny og det er lige præcis hvad Rebecca gør, selvom hun ikke helt holder styr på det. Hendes sambo Suzy har udpeget sig til at være Rebecca samvittighed og vogter nidkært over hendes indkøb, desværre er shopaholics, som andre misbrugere, ikke blege for at lyve prisen eller omfanget af misbruget længere ned end sandt er, så Rebecca har igen finansielle problemer.

Hun arbejder nu i et tv-program “Morning Coffee” som økonomisk ekspert og hendes løn er steget ganske betragteligt siden hun skrev artikler til det økonomiske tidsskrift, men tilsvarende er hendes forbrug. Især fordi hun nu har fået en kæreste i Luke. Så når hun shopper er det både tøj der skal bruges til arbejde på tv, dates med Luke, tøj hun finder som hun vil give Luke og så lige impulserne. Og impulserne er stadig vanvittigt indopererede i Rebecca. Ideen at begrænse sig har slet ikke bundfældet sig i kvinden, som da hun skal på weekendtur med sin kæreste, alvorligt overvejer om hun vil kunne hægte en trailer bag på hans bil, så hun har plads til sit ekstra tøj.

Et forlag har kontaktet Rebecca med tilbuddet om at finansiere en bog skrevet af hende og har allerede givet første tilskud til samme, desværre er arbejdet på bogen ikke lige det der fylder Rebeccas tankegang allermest.

Da Luke får mulighed for at starte nyt firma op i New York, inviterer han Rebecca til at flytte med derover, hvilket hun glædesstrålende går med til. Men hvordan kan en ægte shopaholic holde budgettet, når der er et shoppingmekka i hendes nye by, hun lige har opdaget designlagersalgets velsignelser og desuden ser på dollarsedler som en slags matadorpenge fordi de ikke ligner hendes sædvanlige valuta?

Stadig god underholdning at finde i bog to om shopaholic’en Rebecca Bloomwood.