Emmy 3 – den fedeste sommer – or not af Mette Finderup

af d. 14. september 2010

102

2010

978-87-11-31603-0

Sommerferien truer og Emmy får sit første fritidsjob. Hun møder alt for tidligt om morgenen i friluftsbadet og resten af dagen sidder hun svedende og bleg i et lille rum og sælger billetter. De badende gæster er de samme som var med til åbningen engang tilbage i et andet århundrede og det er vildt kedeligt. Men måske er kedeligt alligevel at foretrække da friluftsbadet pludselig bliver sommerens insted. Emmy kan så sidde og betragte byens andre unge have det sjovt, mens hun selv må arbejde. For at gøre det hele rigtig skønt, meddeler Emmys mor, at hun altså tager til Paris med kæresten, Emmys matematiklærer Mogens. Og nej, der er ikke lige plads til Emmy og hendes bror på den tur..

I “Den fedeste sommer – or not” varsles der store forandringer for Emmy. Hun nærmer sig en alder, hvor nogle af klassekammeraterne begynder at interessere sig for nye ting. Emmy er slet ikke indstillet på kærester, men make-uppede Ditte fra klassen vil enormt gerne kysse med Emmys storebror på 17. Skellet mellem Emmy, som stadig mest er til leg og Ditte, som gerne vil være voksen og kysse på fyre er beskrevet præcist og genkendeligt og selvom Emmy ikke lige selv føler for kysseriet endnu, så er det nok på vej.

De fleste forældre vil nok tænke sig om en ekstra gang, før de efterlader to unge alene hjemme midt i sommerferien. Emmy og hendes bror holder fest og den får uventede og uheldige følger med enormt skuffede forældre til følge.

Tredje bind i serien om Emmy holder standarden. Realistiske og nutidige fortællinger om en unge piges almindelige liv er ganske enkelt en mangelvare, så det er glædeligt, at serien om Emmy findes. At bøgerne så også ser godt ud på boghylderne er jo et ekstra plus.