Pigerne fra Stjernedalen og det skjulte kort af Mille Gori

af d. 17. april 2023

142

2023

978-87-400-8302-7

Pigerne fra Stjernedalen og det skjulte kort.

Bøgerne om de to piger fra Stjernedalen er teknisk set en serie, men det er enkeltstående historier og de kan sagtens læses for sig. I denne bog kommer vi med på jagt. Skattejagt. Eller det tror pigerne det er. De har fået en opgave i skolen om stjerner og den ene af dem har fået en bog som hun ikke er tilfreds med. Men bogen viser sig at have et skjult kort. Og det gør at pigerne nu kommer ud på en spændende skattejagt. For selv om det virker lidt mærkeligt at hver gang de finder stedet for et af de kryds der er på kortet, så møder de blot en sommerfuglebusk, så er der alligevel noget der er interessant. For der er et kvindenavn ved hver busk og de må derfor en tur på biblioteket hver gang for at finde ud af mere om de enkelte kvinder.

Det er en sød historie som både giver læseren viden om historie, om sommerfugle, om menneskerettigheder og ikke mindst om at nogen ting kan have flere betydninger. For eksempel at bygge bro. Du kan fysisk bygge bro men du kan også bygge bro mellem mennesker rent mentalt og dermed være med til at påvirke hvordan vi opfatter hinanden. Og de mange gode budskaber i bogen gør at historien både er fangende men også yderst lærerig.

Illustrationerne er flotte og det er nemt at leve sig ind i det univers som pigerne befinder sig i. Der er noget letgenkendeligt over den basale glæde de to piger udviser ved noget så enkelt som at sove ude i et legehus hvor de kan kigge på stjernerne inden de falder i søvn.

En god bog som henvender sig til flere aldersgrupper. God til højtlæsning, god til større børn der læser selv, og også ganske underholdende for det mere voksne publikum som gerne vil læse en fantasifuld og hyggelig bog.