Dronningen uden spejl af Lorenzo Silva

af d. 28. september 2011

373

2010

978-87-91392-30-6

La reina sin espejo

En smuk, kvindelig tv-darling findes myrdet i sin afsides beliggende villa. Hun er både kvalt og dolket, og på hendes afsjælede legeme findes så forskellige substanser som sæd og flødeskum. Den spanske forfatter, Lorenzo Silva, er altid mand for at lægge ud med et spektakulært mord.

Sporene peger mod den catalanske hovedstad, Barcelona. Ruben Bevilacqua, sergent i Guardia Civil, de legendariske lakhatte, og hans faste makker, Virginia Chamorro må afsted til Gaudis livlige hjemby for at trænge til bunds i en sag, der bliver mere og mere speget, og som naturligvis nyder mediernes udelte bevågenhed. Den myrdede levede i et åbent ægteskab med en berømt forfatter, og sære e-mails og gedulgte telefonsamtaler har da også klare referencer til det litterære miljø.

Undervejs småskændes vores to hovedpersoner gemytligt som et ældre ægtepar – den unge, iltre feminist og den nogleogfyrreårige misantrop, der tynges af såvel sin høje alder (!) som sine dystre tanker om livet i almindelighed og menneskeheden i særdeleshed. Som altid hos Silva er tempoet adstadigt; der filosoferes meget og sker tilsvarende lidt. Men når man kender makkerparret og den slentrende stil fra før, er det bestemt et hyggeligt gensyn.

Information vurderer, at forfatterskabet henvender sig til “modne læsere, der sætter mere pris på intelligent og stemningsfyldt selskab end biljagter og politiske konspirationer.” Javel, men en smule mere spænding og en anelse mindre træden vande ville dog være befriende. Personligt savner jeg desuden dufte, smage og farver. Det bliver lidt akademisk. Her er vi fx ude til middag: “… de serverede catalansk mad, og jeg indviede hende i de forskellige lokale specialiteter, som lod til ikke at afskrække hende alt for meget.” Nej, vel – der er ikke gået nogen madskribent tabt i forfatteren.

Silva er et begavet og belæst bekendtskab, og man bliver sikkert som amen i kirken belønnet med masser af guldkorn fra bøgernes verden. Nyd dette: “Og alt oplevet stagnerer som en dam af skyld i blikket.” Fremover nægter jeg at se mig selv i spejlet.

Et par regibemærkninger: Lorenzo, bestem dig nu – kalder Vila sin makker for Vir eller Virgi? Og EC Edition: I burde virkelig investere i en lidt skarpere korrekturlæser. Kors, hvor er der mange tyrkfjel.