Drillepind af Marie Stegger Schmidt og Tobias Dybvad

af d. 13. november 2020

28

2020

978-87-972209-0-0

Drillepind er ikke en historie som mange andre børnebøger. Den er mere en forklaring. Forstået på den måde at man her bliver præsenteret for forskellige typer af personer/personligheder. Og er man heldig, så kender man nogen der er som nogen af dem i bogen, eller man kan genkende nogen ting hos sig selv. Man får som barn en god forklaring på hvad det vil sige at være for eksempel: en hidsigprop, en bolighaj eller en charmebøf. Mange udtryk man måske har hørt voksne bruge om hinanden, men som man måske først nu, via denne bog, får en reel forklaring af, så man også som barn forstår hvad de udtryk betyder.

Det er en underholdende måde at blive gjort klar over hvorfor der benyttes forskellige navne til forskellige typer. Og der er nogen flotte illustrationer undervejs.

Man kan nemt forestille sig nogen af de personligheder man hører om, og det er ikke svært at forstå at bogen ligger op til, at det er vigtigt at man lærer de her udtryk at kende så man ved hvornår det er for sjov man siger det, og hvornår det er sagt i en drillende tone. For man kan bruge udtrykkende på flere måder.

Bogen henvender sig godt til højtlæsning og debat i de små klasser. Og ligeledes henvender den sig til større børn der læser selv. Som voksen får man helt sikkert også noget ud af at læse den, og personligt var der udtryk som jeg egentlig troede var gået lidt i glemmebogen. Så det var ganske hyggeligt at få genopfrisket nogen af de personlighedstræk, som man ikke nødvendigvis taler om til daglig.

En yderst fin bog med mange gode detaljer og beskrivelser. Og den giver mulighed for at man sammen med sit barn kan studere mennesker på en lidt anden måde. For her gælder det jo netop om at lære at genkende de forskellige karakterer.

Herfra er kun at sige: God fornøjelse.

Anmeldereksemplar!