327

2020

978-87-7007-401-8

Den sorgsne busschauffören från Alster
oversætter Agnete Dorph Stjernfelt

1.

En dag kommer Alvin Runge ind på Eva Backmans kontor – han har modtaget trusselsbreve, underskrevet ‘Nemesis’ og en enkelt truende opringning. Alvin var buschauffør – den 22. marts 2007 kørte han en bus, der forulykkede og 16 unge mennesker og en forælder omkom i ulykken. Nu får han dødstrusler – den 22. marts 2013 skal han dø. Selv synes han egentlig heller ikke han fortjener at leve…

Alvin Runge skriver en slags dagbog, ’Stænk og flige’ – jeg undrede mig over titlen, men også det er der en forklaring på. Titlen stammer fra digteren Gustav Fröding – hvad han har med sagen at gøre, skal jeg ikke røbe. Gennem disse optegnelser hører vi om hans liv både før og efter ulykken. Han er akademiker, men det var svært at få job inden for faget, så han bliver buschauffør – et job han trivedes med, lige indtil ulykken.

Han arver en stor sum penge, bliver forelsket i sin bankrådgiver, Karin, og de gifter sig. Han tøver med at fortælle hende om brevene, han vil beskytte hende, som han omtaler som sin engel.

Gunnar Barbarotti og Eva Backman er kollegaer – og nu danner de også par privat. De tager sig sammen af ’sagen Alvin Runge’, men det er ikke en sag, der bruges mange ressourcer på – ikke før han forsvinder.

I 2018 befinder Backman og Barbarotti sig på Gotland, de har taget orlov et par måneder. En dag ser Barbarotti en mand på en rød cykel – og var det ikke Alvin Runge?

Noget af det, jeg holder meget af i Nessers bøger, er det rolige tempo. Hverken Nesser eller Barbarotti har travlt. Der er tid til at dvæle ved en kirkegård på Gotland, til lange cykelture, og dage, der går med at lave ingenting. Barbarotti er en lun og småfilosofisk mand – uden at det tager overhånd – han får en lille snak med Vorherre i ny og næ og der er en ro over ham, som gør disse krimier helt specielle. En anden ting er sproget – fine, finurlige sætninger og masser af lune og humor.

Hvis du er til action og vilde politijagter, så er det nok ikke lige denne bog du skal gå i gang med. Men hvis du som jeg holder af en bog, hvor personskildringerne er vigtigere end krimidelen, så kan jeg absolut anbefale den. Og bare rolig – tingene falder i hak til slut, Barbarotti – og læseren – får vished om hvad der skete med Alvin, og det er i grunden en tilfredsstillende afslutning på sagen om den sørgmodige buschauffør fra Alster.

Anmeldereksemplar