af d. 13. juni 2016

413

2016

978-87-11-46644-5

Dictator. Oversat af Jan Pock-Steen

1. Udgave

Robert Harris har med tredie og sidste bog om Cicero sat et flot punktum for en fantastisk og fængs­lende historie om en af de mest betydningsfulde romerske politikere. Harris har brugt 12 år på at skrive de tre bøger, der startede med ‘Imperium’ fra 2006 og fortsatte i ‘Lustrum’ fra 2009. ‘Dikta­tor’ omhandler de sidste 15 år af hans liv, år 58-43 f.kr. Det er to år siden jeg læste ‘Lustrum’, men det udgør egentlig ikke noget problem, man kan sagtens få en god læseoplevelse, uden at have læst alle tre bøger hurtigt efter hinanden.

Cicero’s sekretær, Tiro, er stadig fortælleren. Han følger Cicero i tykt og i tyndt og skriver alle hans taler ned, det er faktisk ham vi har symbolet ‘&’ fra, samt forkortelserne ‘etc.’ og ‘NB’. Og skal vi bli­ve i nutidens talemåder, så stammer sætningen ‘hvor der er liv, er der håb’ fra Cicero. Historien starter med Cicero’s flugt fra Rom, han er blevet landsforvist pga et af de utallige politiske rænkse­spil, der hele tiden beskrives i bøgerne. Kun ved af bøje sig for Cæsar, kan han vende tilbage til Ita­lien. Han kan naturligvis ikke holde sig fra politik, kæmper stoisk for republikken og demokratiet, og må snart vende sig mod Cæsar. Han støtter Pompejus i borgerkrigen mod Cæsar, hvilket ikke en­der til Cicero’s fordel, men får igen lov til at vende tilbage til Rom, hvor han overværer snigmordet på Cæsar, der baner vejen for at Cicero igen bliver en af Roms mest magtfulde mænd.

Selvom bogen er fyldt med mange romerske navne, hvoraf flere minder om hinanden, så render man ikke sur i det. Der er både ordliste og personregister bag i bogen, og dem var jeg nødt til at ty til flere gange. Harris skriver som sædvanligt fremragende. Cicero’s våben var ikke sværd eller stra­tegisk krigsførelse, men i stedet fantastiske talegaver. De mest dramatiske steder i bogen er der, hvor Cicero får vendt en politisk håbløs diskussion i senatet via sine taler. Ligeledes er det meget interessant at følge Cæsars karriere igennem Cicero’s øjne.

Vi har forhåbentlig stadig mange bøger til gode fra Harris’ hånd, men Cicero trilogien vil utvivlsomt stå som et af hans hovedværker. Han har baseret bøgerne på utallige andre værker, nævnt til sidst i bogen, lige fra Cicero’s taler til biografier og bøger om hverdagslivet i Rom. Giver man sig i kast med trilogien, får man udover spænding i særklasse også en fantastisk historielektion.

Når jeg engang bliver en rig mand, vil jeg udleve Cicero’s visdomsord: ” Sikken en masse ballade man undgår, hvis man nægter at have noget at gøre med den gemene hob! Ikke at have et arbejde og tilegne al sin tid til litteraturen, er det mest vidunderlige i verden.”