Den røde paraply af Johna Christensen

af d. 1. marts 2018

248

2017

9788793434929

The Red Umbrella - oversat af Maya Salonin

Johna er barn af en jødisk mor og en ikke-jødisk far. Hun er kun seks år og forstår ikke, hvad der foregår under den tyske besættelse af Danmark. Hvorfor er de tyske soldater, der tidligere ellers godt kunne finde på at give børnene bolsjer, pludselig slemme? Hvorfor begynder hendes skolekammerater at trække sig væk fra hende, selv hendes bedste veninde?

I løbet af efteråret 1943 intensiverer tyskerne jagten på de danske jøder. Poul, Johnas far, pålægger hende efterhånden så mange hemmeligheder, at hun er lige ved at sprænges. Han lærer hende også at gemme sig i den store egetræskiste, hvis hun hører støvletramp i opgangen.

Langsomt begrænses Johnas liv til nogle små angstfyldte cirkler, som hun dog med barnets kraft forsøger at tackle og udnytte så godt som muligt.

Læseren føres detaljeret og sansemættet ind i miljøet i 40´erne under besættelsen, i denne særligt sammensatte familie, med en troende mor, Margit, der sammen med sine forældre går i synagoge, og en frihedselskende far, Poul, som godt kan være lidt af en hidsigprop. Men Poul holder sit løfte om at passe godt på Margit og Johna. Længe tror Poul, at hans familie er beskyttet, da han ikke selv er jøde, men på et tidspunkt bliver det klart, at han må have kone, barn og svigerforældre ud af Danmark. Det bliver en intens beretning om angstfyldte dage med at gemme sig på vej ud til kysten, hvor modige fiskere venter på at bringe dem til Sverige.

Selv om bogens oprindelige handling er mere end 70 år gammel, så vækker den til eftertanke. Hvordan kan vi undgå at skabe fjendebilleder mellem befolkningsgrupper? Selv i dagens Danmark udpeges bestemte befolkningsgrupper som byrder – det starter i det små. Og hvordan modtager vi vores flygtninge? Er pigtråd og forhør nødvendige? Hvor er hjertevarmen overfor dem, der har måttet forlade alt for at redde livet?

Da Johna Christensen skriver romanen Den røde paraply er hun over 60 år. Alligevel er der steder i bogen, som især i starten og hen imod slutningen omkring flugten, virker knivskarpe – som om hun stadig befandt sig i den seksåriges krop. Til gengæld er der andre passager, som bærer præg af den voksne, der prøver at tale gennem et barn. Denne ”voksenstemme” kunne være et udslag af, at familie og venner har været med til at fylde huller ud, da Johna Christensen døde, inden bogen blev udgivet.

Trods den lidt ”omstændelige” fortællemåde, der dukker op i passager, er romanen helstøbt og gribende – et unikt personligt vidnesbyrd fra en vigtig historisk periode i Danmark.