af d. 15. maj 2006

281

2003

87-621-0413-6

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time

Christopher er 15 år og bor alene sammen med sin far efter, at moderen er flyttet sammen med en anden mand – noget Christopher dog ikke ved.

Han lider af Aspergers Syndrom, der er en form for autisme: Det giver sig udslag i, at han ikke bryder sig om, at folk rører ved ham; han forstår ikke ansigtsudtryk, og har i det hele taget svært ved at sætte sig ind i, at andre mennesker har følelser og tanker.

En dag finder Christopher naboens hund død ude på plænen. Den er blevet slået ihjel med en greb. Da ingen lader til at ville efterforske mordet på hunden, bestemmer Christopher sig for selv at finde morderen. Han kan nemlig godt lide Sherlock Holmes historien om “Baskervilles hund” – i øvrigt den eneste skønlitterære bog han bryder sig om, da han ellers ikke rigtig forstår fiktion.

Men Christophers efterforskning bringer ham helt andre oplysninger, og han ender med at begive sig alene ud på en tur til London, på trods af sin angst for fremmede mennesker og fremmede steder.

Mark Haddons roman om Christopher er ualmindelig god og fantastisk velskrevet. Haddon formår at skildre 15-årige Christopher, så man tror på, at det er ham selv, der skriver sin historie. Sproget er enkelt, men viser samtidig en stor indsigt i et autistisk sind. Man ler og græder over de problemer, som Christophers sygdom giver. Alt er skrevet overbevisende, og selvom det kan virke sørgeligt, så er det det ikke for Christopher. Sådan er hans liv bare.

Da jeg først begyndte på “Den mystiske sag om hunden i natten”, læste jeg den ud i en køre. Jeg kunne simpelthen ikke lægge den fra mig igen. Den er både vedrørende og gribende, og så er den sød på sin helt egen facon, netop fordi Christopher fortæller ud fra sit univers. Det betyder bl.a., at man midt i opklaringen får løsninger på matematiske formler, men det fungerer godt, netop fordi sproget er som det er, og fordi Christopher er, som han er.

“Den mystiske sag om hunden i natten” er ikke en almindelig krimi. Det vigtigste er nemlig ikke opklaringen af mordet på hunden. “Den mystiske sag om hunden i natten” er i stedet en vidunderlig roman med en alternativ hovedperson, som tager læseren med på en rejse ind i et liv, der virker som om, det leves i et helt andet univers.

En ualmindelig skøn bog som jeg kun kan anbefale på det allervarmeste.

Lån bogen på biliotek.dk