Den kinesiske tvilling af Sarah Engell

af d. 9. januar 2023

293

2021

978-87-11-90507-4

Den kinesiske tvilling

Jeg har haft denne bog liggende i på reolen i alt for lang tid. Det til trods for, at bogens smukke forside lokker med en spiddet sommerfugl og lover en spændingsroman. Men nu skulle det være – frem med bogen – og så var jeg solgt! Sommerfuglen hører vi mere til i bogen, og en spændingsroman – det er det! Jeg følte mig godt underholdt – og læste med gru det uhyggelige plot, som Sarah Engell har strikket sammen.

Bogen er delt i et fortids- og et nutidsspor og tager afsæt i en kinesisk familie, bestående af far, mor, to tvillingebrødre og en lillesøster – bosat et ikke nærmere defineret sted i Jylland.

Vi møder i fortiden den kinesiske familie i en absurd scene, hvor lillesøsteren er død. Familien arrangerer et spøgelsesægteskab for det døde barn for at sikre hendes lykke i det hinsides. Denne scene kommer til at ætse sig ind i tvillingebrødrenes sind og sætter retningen for deres liv.

I nutiden møder vi Eva, der er gift med Steen. Steen er af kinesisk afstamning, har ikke kontakt med sin familie, men har fortalt Eva, at han er adopteret. Eva har heller ikke meget kontakt med sin familie, kun søsteren, der er dyrlæge, kommer i Eva og Steens hjem.

Da vi kommer ind i historien, har Eva og Steen mistet et dødfødt barn. Eva er sygemeldt fra sit arbejde som børnehavepædagog, og Steen har fået en pludselig lammelse, der gør at han ligger i sengen uden at kunne bevæge sig. De to er i psykisk ubalance i sorgen over det mistede barn, og finder det ikke nødvendigt, at Steen konsulterer en læge – de har fået sygehus nok i forbindelse med fødslen af det døde barn.

Snart sker der uhyggelige ting – liget af Steens far bliver gravet op, et barn forsvinder fra børnehaven, og Eva finder det nødvendigt at kontakte Steens familie og finder ud af, at han ikke er adopteret – hans far og mor var kinesere. Flere og flere uhyggelige ting sker, og det hele kulminerer i en stor uhyggelig scene, hvor alting vendes på hovedet.

Mere skal ikke røbes her – men spændende er det, og det blev langt over midnat, inden jeg kunne lægge bogen fra mig.