af d. 30. januar 2022

177

2021

9788792655998

Original titlen er angivet i japanske tegn som jeg ikke kan gengive (oversat af Hanne Arnold)

1.

I novellesamlingen ‘Den ensomme bodybuilder’ tager vi med forfatteren ind i et mystisk univers, hvor virkelighed og magi går hånd i hånd med den største selvfølgelighed. Det magiske og underlige indgår som en naturlig del af fortællingerne, de forklares ikke, og det er op til læseren at fortolke dem.

Der er fortællingen om manden, der flytter op i en lille hytte fyldt med smukke hvide hunde, og forundres over at folk advarer ham mod omstrejfende hunde – det kan da i hvert fald ikke være hans hunde, de taler om. Der er fortællingen om kvinden, der græder blod. Og så er der den uge kvinde, der midt i sit lykkeligste øjeblik frygter, at hun er ved at forvandles til et spøgelse. Som novellesamlings titel antyder, er der også en fortælling om en kvinde, der ikke føler sig set i sit ægteskab, og derfor ender med at kaste sig over bodybuilding.

Novellerne efterlod mig ofte med en del flere spørgsmål end svar, og satte tanker i gang. Der står meget skrevet mellem linjerne, og forfatteren sætter virkelig sin læser på arbejde med at finde ud af hvad det er! Nogle af novellerne føltes ufuldstændige, i den forstand at jeg gerne ville have haft lidt mere at vide. Hvad er der med de hvide hunde? Hvem gemte sig i virkeligheden bag forhænget i tøjbutikken? Og hvorfor risikerer man pludselig at blive et spøgelse? Masser af små spørgsmål, som man efterfølgende kan gå og overveje. Og selvom forfatteren ikke behøver give sin læser alle svarene, ville jeg godt nogle gange have haft bare lidt mere information til selv at fylde de tomme huller ud.

Til slut er det værd at nævne, at bogen er utrolig smuk! Den lille bog er utrolig fin at se på med blå akvarel og en lille ræv i hjørnet.