af d. 25. juni 2017

189

2005

87-02-04317-3

Den dag jeg blev Honey Hotwing

1. udgave, 2. oplag

Dorrit Willumsen (født 1940) er en af landets helt store forfattere, der har et langt forfatterskab bag sig. Hun debuterede i 1965 med novellesamlingen ”Knagen” og siden har hun udgivet en række romaner og novellesamlinger. Hun har bl.a. vundet Nordisk Råds Litteraturpris og De Gyldne Laurbær, så det var med store forventninger jeg gik i gang med at læse novellesamlingen ”Den dag jeg blev Honey Hotwing”, en bog jeg desværre blev slemt skuffet over at læse.

Bogen består af 9 noveller, der alle foregår i nutiden.

Hovedpersonerne i alle 9 noveller er alle kvinder, der på hver deres måde oplever dramatiske ændringer i deres liv.

Bogens første novelle hedder ”Intelligente fødder” handler om kvinden Simone, der er flyttet fra Danmark til New York, hvor hun bor i en lille lejlighed og ikke har ret mange penge i hverdagen. En dag får hun besøg af sin tante Nelly, der er hovedpersonens modsætning: en stærk og selvstændig kvinde, der klarer sig godt, den type person man kan være misundelig på hvis man fører sig et lille liv i periferien. Novellen slutter da tanten dør – læs selv bogen for at få mere at vide.

Novellerne beskrives af forlaget med vendinger som ”vildt fabulerende”, som noveller der udstiller vores moderne virkelighed og ”altid med det særligt willumsenske: sylespidst, underfundigt, sørgeligt, tragisk – og ikke til at lade være med at grine af”. Sørgeligt og tragisk er bogen ganske vist, men ikke på den måde som forlaget lægger op til.

Denne anmelder fandt de fleste af novellerne depressive og holdt i en skrivestil, der ikke behagede denne læser. Jeg havde oplevelsen af, at forfatteren krattede lidt i overfladen, men at novellerne ganske enkelt var fortænkte og at det haltede i udførelsen. Jeg havde ikke oplevelsen af, at komme ind under huden på hovedpersonerne i novellerne, personbeskrivelserne virkede karikerede og var derfor ikke overbevisende.

”Den dag jeg blev Honey Hotwing” er den første bog af Dorrit Willumsen jeg har læst. I skrivende stund bliver det også den eneste bog jeg nogensinde får læst af forfatteren, jeg var ganske enkelt ikke underholdt under læsningen eller overbevist om, at denne forfatters skrivestil falder i min smag.

Bogen får 2 stjerner herfra. Jeg kom igennem bogen, jeg har læst væsentligt ringere bøger end denne, men jeg kunne ikke rigtigt med den fortænkte skrivestil og de relativt dårlige personportrætter.