De dødes kald af Kelley Armstrong

af d. 26. november 2010

390

2011

978-87-11-42567-1

The summoning

Bogen handler om en pige på 15 år som der hedder Chloe. Chloe vil egentligt bare have et normalt liv, men efter et særligt skræmmende møde med et spøgelse ender hun på et privat behandlingshjem for psykisk syge unge. Chloe lære hurtigt de andre unge at kende, den charmerende Simon, hans foruroligende og dystre bror, Derek, den ubehagelige Tori og Rae der er lidt for glad for ild, samtidig fornemmer hun at der ikke er tale om en flok unge med adfærdsvanskeligheder, men en flok unge der er i store fare.

Temaerne i bogen er helt klart fantasy, kærlighed, forræderi og ondskab. Bogen foregår i USA i byen Buffalo.

Jeg syntes at bogen er blandt de bedste bøger jeg nogensinde har læst. Handlingen er god, sproget godt og så er det muligt at forestille sig i den samme situation da der er meget nutidigt pige/almindelige teenagers problemer med. Jeg vil mene det eneste minus er at der er mange fejl i oversættelsen. Det er dog let nok at forstå, men det er bare irriterende.

Kelly Armstrong har skrevet mange bøger, men ”De dødes kald” er den første af hendes bøger, der er blevet oversat til dansk. Kelly Armstrong er en fantasy forfatter, der skriver meget om det overnaturlige, som fx. varulve og troldmænd. Hun skriver i det nutidige USA og hun skriver om kvindelige hovedpersoner, og de problemer det kan medføre, fx. kæresteproblemer, svigt fra familie eller en eventuel nyopdaget magisk evne.

Nu lyder det selvfølgelig helt vildt kedeligt at læse en bog af Kelly Armstrong, men det er det ikke, bøgerne bliver meget bedre af at der er sådan nogen problemer med. Desuden bruger Kelly Armstrong et moderne sprog som 14 til 18-årige kan finde på at bruge. Sproget er let at forstå og til tider meget morsomt.:)