Brun mands byrde af Hassan Preisler

af d. 4. september 2017

220

2015

978-87-11-44040-7

2. udgave, 1. oplag

I 2013 debuterede skuespilleren Hassan Preisler med bogen ”Brun mands byrde” – en debut, der fik samtlige medier til at gå i selvsving over hvor fantastisk og nyskabende de synes denne bog er. Samme år fik forfatteren også Bodil og Jørgen Munch-Christensens debutantpris for bogen, så det var med høje forventninger jeg påbegyndte læsningen af bogen.

Bogen er en noget sammenblandet affære, sandt at sige har jeg stadig ikke fundet ud af hvilken genre der er tale om her.

”Brun mands byrde” handler om Hassan Preisler og hans tilværelse som brun mand i et land, hvor der overvejende lever hvide mennesker. Der fortælles om forældrene, om forfatterens familieliv, parforhold, livet som nybagt far og rejser i bl.a. Berlin, Beirut og London, men i særdeleshed om livet i København. Det falder tilsyneladende Hassan Preisler svært at passe ind nogen steder og han får det til at fremstå som, at alle efterkommere af indvandrere har det uhyre svært med at finde ud af hvor man hører hjemme. Der er tale om en art erindringsbog idet forfatteren ud i en køre rabler løs om de oplevelser han har haft som veluddannet præmieperker.

Bogen bliver i nogle medier beskrevet som både en udviklingsroman, en debatbog, som samfundssatire og som en art erindringsbog. Det gør mildest talt bogen til en noget konfus læseoplevelse, at man ikke er i stand til at afgøre hvilken genre der er tale om. Det medfører også, at det kan være mere end almindelig svært at afgøre, hvad pokker det egentlig er forfatteren vil med denne bog. Vil han skrive sine erindringer? Vil han brokke sig over hvordan efterkommere af indvandrere har det her i landet? Vil han bare reklamere lidt for sig selv? Det er faktisk ikke til at afgøre for denne anmelder – og det var voldsomt generende ikke at kunne gennemskue hvad formålet er.

Bogen er dybest set en lang række opremsninger af hændelser og begivenheder, som forfatteren har oplevet, men denne anmelder mangler sammenhængskraft i bogen. Udover manglende sammenhængskraft må denne anmelder spagfærdigt fremføre, at jeg ikke deler Hassan Preislers humor eller tilgang til tilværelsen. Denne.Bog.Er.Ikke.Sjov.

Jeg vil beskrive ”Brun mands byrde” som en drengerøvsbog uden skyggen af humor og uden noget, der minder om sammenhængskraft. Jeg fandt bogen inderligt kedelig og aldeles ligegyldig, og jeg nøjes derfor med at tildele bogen en enkelt stjerne.