af d. 26. oktober 2021

104

2021

978-87-93952-56-0

Bigfoot - Oversat af Lea Mejdahl Christiansen

1.

Forlaget E-voke nærmer sig sin tre års fødselsdag, og det er ganske enkelt imponerende hvad de har udgivet på så kort tid. Både spændende nye og nærmest ukendte tegneserier og kendte men næsten glemte værker. Til min største glæde har de nu udgivet det tredje album med Richard Corben, en af mine favorit tegnere, og jeg håber der er mere på vej.

Bigfoot udkom i 2005 i fire tegneseriehæfter og er her samlet i et album i hæfteformat, bagerst er de 4 forsider fra bladene. En af dem endte som album forside, hvor man ser Corbens gengivelse af den berømte Patterson video, hvor Bigfoot vender sig om og kigger direkte på kameraet.

En lille familie på tre kører op i bjergene for at få en hyggelig weekend. Da niårige Billy er lagt i seng skal de voksne have en lille hyggestund, men den afbrydes brat, da Bigfoot bryder gennem vinduet og dræber Billys far og slæber afsted med hans mor. Billy møder vi igen 30 år senere, hvor han er plaget af mareridt. Han ser en artikel om nye overfald i National Parken og beslutter sig for at teame op med den gamle sherif, for at dræbe Bigfoot.

Det er en rigtig fed historie som musikeren Rob Zombie og forfatteren Steve Niles har skrevet, jeg fik indimellem samme fornemmelse som da jeg så The Descent 2 (2009). Jeg er vild med myter og legender om uhyrer, især når de lokale prøver at viske sporene ud og rette opmærksomheden andre steder hen, legenden skulle gerne overleve. Slutningen er også rigtig fin.

Men det bærende element er klart Corbens tegninger og fortællestil gennem illustrationerne. Jeg tror man får 4-5 små chok gennem bogen, især hyggestunden der bliver til blod og død, fortræffeligt afbrudt af en tosides illustration af Bigfoot der braser gennem vinduet, her får man chok nr. 1. Dette gentager sig flere gang og virker nærmest som de samme chokeffekter fra film. Sjældent jeg har oplevet det i tegneserier. Corben var en eminent tegner og jeg elsker hans stil, også selvom jeg et par gange i bogen ikke helt kan greje hvad der sker. Jeg forstod heller ikke helt at Billy siger hans far fik et par skud ind mod Bigfoot, når han faktisk sårede ham med et gevir….

Denne gang har Corben ikke farvelagt selv, men den er tro mod hans egen stil og virkelig flot.

Hver gang jeg har læst et af de nye Corben albums ønsker jeg mig bare endnu mere. Der ligger rigtig meget, der ikke er udgivet på dansk, og jeg håber E-voke fortsætter med mere Corben. Mesterværket Den fås kun antikvarisk, hvis man er heldig, og vi har kun en brøkdel af historien på dansk. Man har lov at håbe.