140

2014

9781616551995

forfatter: John Arcudi; kunstnere: Laurence Campbell; Peter Snejbjerg; farvelægger: Dave Stewart; redaktør, (hovedansvarlig): Scott Allie; redaktør: Daniel Chabon.
Bureau for Paranormal Research and Defense Hell on Earth, 7

Ovenpå de voldsomme hændelser i sidste bind The return of the master kommer et album med to historier, hvor den ene har et dansk islæt, da den er tegnet af Peter Snejbjerg.

Den røde tråd fra sidste album er gået tabt, for hvad med den nye messias der døde i Skotland, og hvad sker der med skurken The black Flame som genopstod under stort postyr? De to gigantiske begivenheder varslede absolut ilde, men det følges der på ingen måde op på. I stedet er vi med på en postapokalyptisk vandring imod et smadret Chicago, i en historie der gentager utallige zombiefilm. Bortset fra monsterdesignet er her intet nyt under solen, det er ikke på nogen måde skidt, fortællingen er bare ligegyldig. At Laurence Campbells  realistiske tegnestil ikke passer til universet gør det ikke bedre.

Albummets anden historie følger den russiske agent og good-guy Iosof, en afdød befalingsmand der ‘lever’ i en slags astronautdragt. Han reddede vore helte fra en voldsom død i Skotland og nu er de i en superhelikopter på vej til slagmarken. Han finder en forladt russisk radiolyttepost og angribes af en strivfrossen kvindezombie. Endelig noget smadr, og med danske Peter Snejbjergs tegninger er vi tilbage i vaskægte Mignola-land. Her kommer også en forklaring på den lille levende pigedukke som Iosof har stående på sit kontor, og som vi oplevede i sidste bind. Men ellers er det som om at alt der skete i The return of the master bare er glemt. Det er ret uheldigt.

Lån tegneserien på biblioteket